Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB 653 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB 653 Adı: KIRAAT İLMİNİN ANA KONULARI VE PROBLEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin kıraat ilminin ana konuları ve temel problemleri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kıraatlerin kaynağını,ortaya çıkışını ve tarihi süreçleri bilebilir ve açıklayabilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Kıraatlerin mütevatirliği meselesini kavrayabilir ve açıklayabilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Vakf ve İbtidanın kavramsal çerçevesini kavrayabilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Mushaf imlasına dair bilgi verebilir ve mushaf imlası meselesinin kıraat ilmi açısından önemini açıklayabilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Kıraat ilminin temel meseleleri hakkında bilgi verebilir. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kıraat ilminin ana konuları ve temel problemlerinin anlatılması ve tartışılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kıraatlerin kaynağı ve ortaya çıkışı. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Kıraatlerin tarihi seyri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Kıraat tarihinde dönüm noktaları. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Kıraatlerin tasnifi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Kıraatlerin mütevatirliği meselesi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Erken dönemlerde mütevatirlik fikri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Müteahhir dönemde mütevatirlik fikri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Şia'nın kıraatlere bakışı. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Şaz kavramı;şaz kıraatlerin durumu. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Yedi harf ve kıraatler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Yedi harf ve kıraatler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Kıraat-lehçe ilşkisi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Vakf ve ibtida. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Mushaf imlası. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mehmet Emin Maşalı,Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi,Otto Yayınları,Ankara,2016.
2 Abdurrahman Çetin,Kuran'ı Kerim'in İndiriliği Yedi Harf ve Kıraatlar,2013.
3 Nihat Temel,Kur'ân Kıraatında Vakf Ve İbtidâ,İstanbul 2019.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar,projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180