Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB 652 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB 652 Adı: KIRAAT TARİHİ ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin kıraat tarihine yönelik yapılan araştırmaları görmesini ve alana yönelik araştırma yapmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kıraat tarihnin genel seyri hakkında bilgi verebilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Kıraat tarihindeki önemli dönüm noktaları hakkında bilgi verebilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Geçmişte ve günümüzde kıraat tarihine yönelik yapılan çalışmalar hakkında bilgi verebilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kıraat tarihi ve araştırmları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kıraatlerin kaynağı ve ortaya çıkışı. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
2 Hz.Peygamber döneminde kıraatler. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
3 Hz.Osman dönemi kıraat ve istinsah faaliyetleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
4 Rivayet dönemi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
5 İhtiyar dönemi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
6 İştihar dönemi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
7 Tedvin dönemi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
8 Ara Sınav
9 Farklı tedvin denemeleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
10 Kıraat tarihinde dönüm noktaları. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
11 Kıraat tarihinde dönüm noktaları. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
12 Anadoluda kıraat ilmi faaliyetleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
13 Günümüzde kıraatlerin durumu. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
14 Kıraat tarihi araştırmaları ve yapılan çalışmalar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
15 Günümüzde kıraat tarihine yönelik yapılan araştırmalar. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Kitap Eleştirisi, Makale Eleştirisi.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mehmet Emin Maşalı,Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi,Otto Yayınları,Ankara,2016.
2 Muhsin Demirci,Kur'an Tarihi,İFAV Yayınları,2015
3 Abdurrahman Çetin,Kur'an İlimleri ve Kur'an-ı Kerim Tarihi,Dergah Yyayınevi,2013.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar,projeksiyon,kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180