|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğrencinin kıraat farklılıklarının Kur'ân'ın yorumlanmasındaki etkisini ve bunu tefsirlere yansımalarını görmesini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kıraat farklılıklarının kaynağını ve çeşitlerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Müfessirlerin kıraatlere yaklaşımını ve kıraat-tefsir ilişkisini kavrayabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Farklı kıraatlere dayalı olarak Kur'ân yorumunda meydana gelen farklılıkları görebilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kıraat farklılıklarına dayalı olarak tefsirlerde meydana gelen farklı yorumların incelenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kıraat farklılıklarının kaynağı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 2 | Kıraat farklılıklarının çeşitleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 3 | Usûl farklılıkları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 4 | Usûl farklılıkları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 5 | Nahiv ihtilafları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 6 | Nahiv ihtilafları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 7 | Sarf konusuyla ilgili ihtilaflar ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kıraat çeşitleri açısından Kıraat-Tefsir ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 10 | Müfessirlerin Kıraatlere yaklaşımları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 11 | Kıraatler arasında tercihte bulunan ve bulunmayan müfessirler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 12 | Manayı açıklayan veya genişleten kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 13 | Kapalılığı gideren kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 14 | Âm, mutlak ve mücmel açısından kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 15 | Anlam zenginliği oluşturması açısından kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Mehmet Ünal, Kur'an'ın Anlaşılmasında Kıraat Farklılıklarının Rolü, Fecr Yayınları, Ankara 2005. | |
| 2 | Mustafa Sağlam, Tefsirlerdeki Farklı Görüşlerin Arka Planı ve Kur'an'ın Anlaşılmasına Yansımaları, Kayseri 2020. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon,bilgisayar,tefsir kitapları,Kur'ân,ders notları. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 1 | 2 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||