|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALEVİ BEKTAŞİ İLMİ KAYNAKLARI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Hz. Ali etrafında şekillenen mezhep ve inanç sistemlerinin İslamiyet’in ilk evrelerinden itibaren öğrenmek ve tarihi süreçte bu mezhep ve inanç sistemlerinin ortaya çıkışı hakkında bilgi sahibi olmak. İslamiyet’in ilk devirlerinde Şia hipernim kavramı altındaki Şia fırkaları hakkında bilgi sahibi olmak. İlk tarihi kaynaklar ve kroniklerdeki Şia kavramının karşılığını öğrenmek, İsmailliye ve Caferilik mezheplerinin gelişim süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olmak. Arap Aleviliği, Bektaşilik, Kızılbaşlık, Ehl-i Hak / Gôranlık anlayışı, Yarsanlık akımının gelişim süreci, tarihi coğrafyası ve yayılma alanları, birbirleriyle ortak noktaları, farklılıkları, felsefeleri ve teolojik esaslarını öğrenmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İlk tarihi kaynaklar ve kroniklerdeki Şia kavramının karşılığını öğrenmek, İsmailliye ve Caferilik mezheplerinin gelişim süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olmak. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | sistemlerinin İslamiyet’in ilk evrelerinden itibaren öğrenmek ve tarihi süreçte bu mezhep ve inanç sistemlerinin ortaya çıkışı hakkında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İslamiyet’in ilk dönemlerinden itibaren Müslüman topluluklar arasında Hz. Ali, Ehl-i Beyt ve İmamlar kültü etrafında farklı görüş ve inançlar ortaya çıkmıştır. Bu topluluklar yaşadıkları coğrafyada İslamiyet öncesi inançları ve kültürel kodlarından yola çıkarak yeni kabul ettikleri dini, kendi tarihi geçmişlerine uygun bir biçimde yorumlamışlardı. Bu bağlamda farklı coğrafyalarda özellikle Hz. Ali kültü etrafında farklı görüşler ve inanç sistemleri ortaya çıkmıştır. Bu farklı inanç sistemleri ve mezheplerin incelenmesi, analizi ve tasnifi sayesinde daha net ve bilimsel bilgiler elde ederek, bu inanç ve mensuplarının tarihi geçmişi, kaynakları, ritüelleri ve dünya görüşleri hakkında bilgi sahibi olmak birbirlerinden etkileşimlerini tespit etmek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genel Şiilik ve fırkaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | İsmailiyye ve Caferilik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Arap Aleviliği | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Anadolu’daki Alevilik ve ocaklar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Hurufilik, Hayderilik, Kalenderilik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Hurufilik, Hayderilik, Kalenderilik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
7 | Bektaşilik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Erdebil Tekkesi, Safevî Tarikatı ve Kızılbaşlık | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
10 | Erdebil Tekkesi, Safevî Tarikatı ve Kızılbaşlık | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
11 | Yarsanlık Akımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
12 | Ehl-i Hak / Gôranlık Anlayışı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
13 | Genel Çizgileriyle Türk Aleviliği (Kızılbaşlık) | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
14 | Kızılbaşlık Anlayışının Genalojisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
15 | Sınav öncesi genel değerlendirme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | R. E. Fığlalı (1996) Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Selçuk Yayınları, Ankara. | |
2 | Ocak, A. Yaşar (2013). Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |