|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | DİŞ HEKİMLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | IŞINSU ALKAN (isinsu.alkan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
“Tıbbi Biyoloji ve Genetik” dersinin amacı moleküler biyoloji, hücre biyolojisi ve moleküler genetik konularında bilgi birikimini sağlamak ve edindiği bilgileri diş hekimliği alanına uyarlayabilmesini öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlayabilir |
PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hücre siklusu, mitoz ve mayoz bölünmeyi açıklayabilir |
PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur. |
|
DÖÇ-3 | Mutasyon, polimorfizm kavramlarını ve DNA tamir mekanizmalarını açıklayabilir |
PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hücrenin yapısı, bölünmesi ve işlevi; genetik materyalin yapısı,işlevi ve varyasyonları; kalıtım modelleri, gen teknolojileri ve tedavi yöntemleri ile ilgili konular işlenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Hücre yapısı ve işlevleri | Anlatma yöntemi, soru cevap |
2 | Hücre membranının ve organellerin yapısı ve fonksiyonları | Anlatma yöntemi, soru cevap |
3 | Genetik materyalin özellikleri | Anlatma yöntemi, soru cevap |
4 | DNA replikasyonu | Anlatma yöntemi, soru cevap |
5 | RNA yapısı ve tipleri | Anlatma yöntemi, soru cevap |
6 | RNA transkripsiyonu ve düzenlenmesi | Anlatma yöntemi, soru cevap |
7 | Protein sentezi | Anlatma yöntemi, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mutasyon ve mutajenler | Anlatma yöntemi, soru cevap |
10 | Kalıtım modelleri ve Mendel genetiği | Anlatma yöntemi, soru cevap |
11 | Hücre döngüsü ve kontrolü | Anlatma yöntemi, soru cevap |
12 | Kanser | Anlatma yöntemi, soru cevap |
13 | Mitokondriyal kalıtım | Anlatma yöntemi, soru cevap |
14 | Gen teknolojileri | Anlatma yöntemi, soru cevap |
15 | Hücre Yaşlanması, Apoptozis | Anlatma yöntemi, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Hücre ve Moleküler Biyoloji, Lippincott's, Editor: Richard A. Harvey, Çeviri Editörü; Betül Yanık, Güneş Tıp Kitabevi, Ankara, 2014, 9786053350613 | |
2 | Genetik Kavramlar, William S. Klug, Michael R. Cummings Çeviri Editörü: Cihan Öner, 6. Baskı, Palme Yayıncılık, 2018, 9786053558811 | |
3 | Tıbbi Genetik, Thomson and Thomson, Nussbaum, McInnes, Willard, Çeviri Editörü M. Alikaşifoğlu, Güneş Kitabevi, Ankara, 2019, 9789752777705. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |