|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ (TEZLİ YÜSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER ALTIN (alperaltin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Anadolu Selçuklu Mimarisinin algılanması ve sorgulanması amaçlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Anadolu Selçuklu Mimarisi hakkında değerlendirme yapabilir |
PÇ-2 Sanat Tarihi lisans bilgilerini uzmanlık düzeyine geliştirmek ve derinleştirmek. PÇ-4 Mesleki kariyerinde lisansüstü bilgiye sahip olur ve doktoraya geçiş hakkı temel bilgi sahibi olur. PÇ-5 Sanat Tarihi ile ilgili güncel yayınları takip edip analiz edebilme yeteneğine sahip olur. PÇ-8 Sanat Tarihinin temel problemleri hakkında açık bir bilgi ve bilinç sahibi olma ve bu bilgileri ortaya çıkan güncel sorunlara uyarlayabilme. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Anadolu Selçuklu mimarisi örneklerini bilir ve farkındalığa sahiptir |
PÇ-1 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak katıldığı arkeolojik kazı ve araştırmalarda elde edilen verileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olma. PÇ-2 Sanat Tarihi lisans bilgilerini uzmanlık düzeyine geliştirmek ve derinleştirmek. PÇ-7 Alanında edindiği kuramsal ve uygulama bilgilerini, arkeolojik kazı, Müzecilik, eski eser korumacılığı, yüzey araştırmaları, danışmanlık, bilirkişilik ve ilgili birimlerde kullanabilme PÇ-11 Kültürel ürünlerle ilgili daha önce yapılmış ancak temellendirilmemiş yerleşik kanıları, önyargıları ve açık olmayan varsayımları ortaya koyabilme. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Selçuklu sanatı örneklerini bilir |
PÇ-1 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak katıldığı arkeolojik kazı ve araştırmalarda elde edilen verileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olma. PÇ-5 Sanat Tarihi ile ilgili güncel yayınları takip edip analiz edebilme yeteneğine sahip olur. PÇ-7 Alanında edindiği kuramsal ve uygulama bilgilerini, arkeolojik kazı, Müzecilik, eski eser korumacılığı, yüzey araştırmaları, danışmanlık, bilirkişilik ve ilgili birimlerde kullanabilme PÇ-8 Sanat Tarihinin temel problemleri hakkında açık bir bilgi ve bilinç sahibi olma ve bu bilgileri ortaya çıkan güncel sorunlara uyarlayabilme. PÇ-10 Estetik ve ahlaki duyarlılıklar edinme. PÇ-11 Kültürel ürünlerle ilgili daha önce yapılmış ancak temellendirilmemiş yerleşik kanıları, önyargıları ve açık olmayan varsayımları ortaya koyabilme. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders kapsamında, Anadolu Selçuklu dönemi mimarisi tanıtılacak ve dönemin siyasal, ekonomik ve sosyal kurumlarındaki gelişime paralel olarak ortaya çıkan mimarideki üslup farklılıkları irdelenecektir. Anadolu`nun Türk dönemi: Erken Türk Beylikleri, Anadolu Selçuklu ve Beylikler dönemlerinin kısa tarihçesi. Yakın ya da uzak / diğer uygarlıklarla siyasi, kültürel, ekonomik ilişkileri. Şehircilik ve yapımla ilgili faaliyetleri. Vakıf sistemi. Kale, tersane, kervansaray, ribat, tekke, külliye, cami, mescit, medrese, şifahane, rasathane, imaret, türbe, han, kervansaray, saray... gibi yapı türlerinin planlama, strüktür ve bezeme özelliklerinin tanıtılması. Mimarlık ile ilgili patronaj, mimar ve yapılarda çalışan diğer sanatçılar. Yapı elemanlarının analizi, önemli örnekler üzerinde yapım ve bezeme tekniklerinin incelenmesi. Anadolu Türk mimarisinin etkilendiği kaynaklar ve üslup özellikleri bağlamında yorumlanması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Selçuklular öncesinde ve Selçuklular döneminde Anadolu'da siyasi, sosyal ve ekonomik ortam | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Anadolu İslam mimarlığının kaynakları: Cami mimarisinin gelişimi, Erken İslam ve Büyük Selçuklu camileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | İlk Türmen Devletleri ve Yapıları: Artuklular, Saltuklular | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | İlk Türmen Devletleri ve Yapıları: Danişmentliler, Mengücükler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Anadolu Selçuklu Dönemi Yapıları ve kaynakları: Camiler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Anadolu Selçuklu Dönemi Yapıları ve kaynakları: Medreseler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Anadolu Selçuklu Dönemi Yapıları ve kaynakları: saraylar, kaleler, surlar, köprüler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Selçuklu Dönemi`nde Anadolu kentleri: fiziksel yapı özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Anadolu Selçuklu yapılarında bezeme ve ikonografi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Anadolu`da Beylikler Dönemi: Siyasi, sosyal ve ekonomik ortam | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Beylikler Dönemi`nde Anadolu kentleri: fiziksel yapı özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Beylikler Dönemi yapıları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Beylikler Dönemi yapılarında bezeme ve ikonografi | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Beylikler Dönemi yapıları ve kaynakları: saraylar, kaleler, surlar, köprüler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akın, G.,Asya Merkezi Mekan Geleneği, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990. | |
2 | Altun, Ara.,Anadolu'da Artuklu Devri Türk Mimarisinin Gelişmesi, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1978. | |
3 | Aslanapa, Oktay, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıç ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 2007 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
*Kuban, Doğan (2002). Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. *Kerimüddin Mahmud Aksarayi (1941). Anadolu Selçuklu Devleti Tarihi, (çev. M.Nuri Gençosman), Recep Ulusoğlu Basımevi, Ankara. *Anonim (1952). Anadolu Selçuklu Devleti Tarihi, (Çev. Feridun Nafiz Uzluk), Ankara. *Ahmed Eflaki (1986). Ariflerin Menkıbeleri, I-II, (Çev. T. Yazıcı), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. *Turan, Osman (1965). Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara. *Turan, Osman (1971). Selçuklular Zamanında Türkiye Siyasi Tarihi. Alp Arslan’dan Osman Gazi’ye, İstanbul, Turan Neşriyat Yurdu. *Ali Uzay Peker ve Kenan Bilici, (2006).Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Mimarlık ve Sanat, 1-2, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara. *Kuban, Doğan (1965). Anadolu Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları, İstanbul. *Ögel, Semra (1969). Anadolu Selçukluları’nın Taş Tezyinatı, Ankara. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 7 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 15 | 45 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 15 | 45 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 194 |