|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Alevilik öğretisini, inanç unsurlarını, yapısını ana kaynaklardan istifade ederek tarihsel temellere dayandırarak açıklamak hedeflenmiştir. Yine bu dersle tarihsel süreç içerisinde Alevi öğretisinin geçirdiği değişim ve dönüşümleri aktarmak amaçlanmıştır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Alevi Bektaşi inanç sisteminin ortaya çıkışı ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-10 Alevi Bektaşi Kültürüne dair belli başlı kavramları, teorileri ve uygulamaları öğrenir. PÇ-11 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Anadolu’da Alevi-Bektaşiliğin tarihsel serüveni ve teşekkülündeki unsurları açıklayabilir. |
PÇ-12 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Selçuklular ve Osmanlılar döneminde zuhur eden bazı ayaklanmaların günümüz Aleviliğin teşekkülündeki rolünü açıklayabilir. |
PÇ-13 Kaynak analiz türleri hakkında detaylı bilgi sahip olur PÇ-14 Araştırma yöntemleri hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık teolojisinin doğuşu, tarihsel süreç içerisindeki gelişimi ve tarihsel unsurlarını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Hilafet meselesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 2 | Kerbela olayı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 3 | Ehli Beyt | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 4 | Emeviler dönemi Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 5 | Abbasiler döneminde Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 6 | Aleviliğin gnostik inançlarla ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 7 | İsmaililer | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Gali Şiiler ve Şeriatçı Şiiler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 10 | Babailer ayaklanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 11 | Şeyh Bedreddin Ayaklanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 12 | Safevi Devleti’nde Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 13 | Osmanlılar döneminde Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 14 | Bektaşi Tekkesinin kurulması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 15 | 1514 Çaldıran Savaşı gibi tarihsel olaylar Alevi-Bektaşiliğin temel öğretilerine yansımaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | 1- Akbulut, Ahmet (2017). Sahabe Dönemi İktidar Kavgası / Alevi Sünni Ayrışmasının Arka Planı. Ankara: Otto Yayınları. | |
| 2 | 2- Eröz, Mehmet (2014). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat. | |
| 3 | 3- Fığlalı, Ethem Ruhî (2006). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İzmir: İzmir İlâhiyat Vakfı Yayınları. | |
| 4 | 4- Gölpınarlı, Abdulbaki (2015). Sosyal Açıdan İslâm Tarihi, Hz. Muhammed ve İslâm’ın İlk Devri. İstanbul: Kapı Yayınları. | |
| 5 | 5- Günay, Ünver ve Harun Güngör (1997). Başlangıçtan Günümüze Türklerin Dinî Tarihi. Ankara: Ocak Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||