|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alevilik öğretisini, inanç unsurlarını, yapısını ana kaynaklardan istifade ederek tarihsel temellere dayandırarak açıklamak hedeflenmiştir. Yine bu dersle tarihsel süreç içerisinde Alevi öğretisinin geçirdiği değişim ve dönüşümleri aktarmak amaçlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alevi Bektaşi inanç sisteminin ortaya çıkışı ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-10 Alevi Bektaşi Kültürüne dair belli başlı kavramları, teorileri ve uygulamaları öğrenir. PÇ-11 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Anadolu’da Alevi-Bektaşiliğin tarihsel serüveni ve teşekkülündeki unsurları açıklayabilir. |
PÇ-12 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Selçuklular ve Osmanlılar döneminde zuhur eden bazı ayaklanmaların günümüz Aleviliğin teşekkülündeki rolünü açıklayabilir. |
PÇ-13 Kaynak analiz türleri hakkında detaylı bilgi sahip olur PÇ-14 Araştırma yöntemleri hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık teolojisinin doğuşu, tarihsel süreç içerisindeki gelişimi ve tarihsel unsurlarını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Hilafet meselesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | Kerbela olayı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Ehli Beyt | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Emeviler dönemi Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Abbasiler döneminde Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Aleviliğin gnostik inançlarla ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
7 | İsmaililer | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gali Şiiler ve Şeriatçı Şiiler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
10 | Babailer ayaklanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
11 | Şeyh Bedreddin Ayaklanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
12 | Safevi Devleti’nde Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
13 | Osmanlılar döneminde Aleviler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
14 | Bektaşi Tekkesinin kurulması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
15 | 1514 Çaldıran Savaşı gibi tarihsel olaylar Alevi-Bektaşiliğin temel öğretilerine yansımaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1- Akbulut, Ahmet (2017). Sahabe Dönemi İktidar Kavgası / Alevi Sünni Ayrışmasının Arka Planı. Ankara: Otto Yayınları. | |
2 | 2- Eröz, Mehmet (2014). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat. | |
3 | 3- Fığlalı, Ethem Ruhî (2006). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İzmir: İzmir İlâhiyat Vakfı Yayınları. | |
4 | 4- Gölpınarlı, Abdulbaki (2015). Sosyal Açıdan İslâm Tarihi, Hz. Muhammed ve İslâm’ın İlk Devri. İstanbul: Kapı Yayınları. | |
5 | 5- Günay, Ünver ve Harun Güngör (1997). Başlangıçtan Günümüze Türklerin Dinî Tarihi. Ankara: Ocak Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |