Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA VE UYGULAMA ENSTİTÜSÜ / HBABD-611 - ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA)

Kodu: HBABD-611 Adı: EDEBİ TASAVVUF METİNLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İLGAR BAHARLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Tasavvufun tanımını yapmak ve özelliklerini sıralamak; Türk Tasavvuf Edebiyatında kullanılagelmiş olan belli başlı tasavvuf terimlerini açıklayarak terimlerin Alevi-Bektaşi metinleri içerisindeki yerini ve önemini ortaya koymak amaçlanmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk Tasavvuf Edebiyatı’nda kullanılan başlıca tasavvuf terimlerini öğrenir. PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur.
PÇ-3 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Alevi Bektaşi inanç sistemi içerisinde tasavvuf teriminin yeri ve önemini açıklayabilir. PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir.
PÇ-10 Alevi Bektaşi Kültürüne dair belli başlı kavramları, teorileri ve uygulamaları öğrenir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Edebi tasavvuf metinleri ve Alevi Bektaşi edebiyatı üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-9 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Alevi-Bektaşi inanç sisteminin edebi tasavvuf metinlerini kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tasavvufun tanımı ve özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
2 Türk Tasavvuf Edebiyatının tarihî gelişimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
3 Tasavvuf Edebiyatının Alevi-Bektaşilikle ilişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
4 Tasavvuf Edebiyatında kullanılagelmiş olan belli başlı tasavvuf terimleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
5 Türk Tasavvuf Edebiyatının başlıca nazım tür ve şekilleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
6 Türk Tasavvuf Edebiyatının yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
7 Tasavvuf akımları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Horasan tasavvufu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
10 Türk Tasavvuf Edebiyatından yüzyıllara göre seçilmiş belli başlı metin örneklerinin incelenmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
11 Önemli mutasavvıf şairlerin tanıtılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
12 Önemli mutasavvıf şairlerin eserlerinden örneklerin incelenmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
13 Tasavvufî şerh geleneği hakkında bilgi verilip, bu anlamda şerh edilecek (açıklanıp yorumlanacak) metinler üzerinde durulması ve değerlendirme yapılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
14 Edebi tasavvuf metinleri üzerine yapılan temel çalışmalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
15 Alevi-Bektaşi edebiyatı üzerine yapılan temel çalışmalar (edebiyat tarihleri, divanlar, derleme kitapları, antolojiler) Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1- Gölpınarlı, Abdülbaki (1990). Vilâyetnâme (Menâkıb-ı Hünkâr Hacı Bektâş-ı Velî). İstanbul: İnkilâp Kitabevi.
2 2- Altınok, Baki Yaşa (2016). İmam Cafer Buyruğu. Ankara: Ümit Ofset Matbaacılık.
3 3- Erbay, Erdoğan; Tozlu, Selahattin, Şâdî Meddâh (2015). Maktel-i Hüseyin (Kerbela Hadisesi). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Başkanlığı Yayınları.
4 4- Korkmaz, Esat (2003). Ansiklopedik Alevilik Bektaşilik Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Kaynak Yayınları.
5 5- Gökbel, Ahmet (2019). Ansiklopedik Alevi Bektaşi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
6 6- Köprülü, Fuat (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
7 7- Yılmaz, Hasan Kâmil (2016). Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayıncılık.
8 8- Bal, Hüseyin (2014). Aleviliğin Tasavvufî Boyutu. Bursa: Sentez Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 8 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 6 30
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180