|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İLGAR BAHARLU, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Tasavvufun tanımını yapmak ve özelliklerini sıralamak; Türk Tasavvuf Edebiyatında kullanılagelmiş olan belli başlı tasavvuf terimlerini açıklayarak terimlerin Alevi-Bektaşi metinleri içerisindeki yerini ve önemini ortaya koymak amaçlanmıştır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türk Tasavvuf Edebiyatı’nda kullanılan başlıca tasavvuf terimlerini öğrenir. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Alevi Bektaşi inanç sistemi içerisinde tasavvuf teriminin yeri ve önemini açıklayabilir. |
PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir. PÇ-10 Alevi Bektaşi Kültürüne dair belli başlı kavramları, teorileri ve uygulamaları öğrenir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Edebi tasavvuf metinleri ve Alevi Bektaşi edebiyatı üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-9 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Alevi-Bektaşi inanç sisteminin edebi tasavvuf metinlerini kapsar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tasavvufun tanımı ve özellikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 2 | Türk Tasavvuf Edebiyatının tarihî gelişimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 3 | Tasavvuf Edebiyatının Alevi-Bektaşilikle ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 4 | Tasavvuf Edebiyatında kullanılagelmiş olan belli başlı tasavvuf terimleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 5 | Türk Tasavvuf Edebiyatının başlıca nazım tür ve şekilleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 6 | Türk Tasavvuf Edebiyatının yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 7 | Tasavvuf akımları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Horasan tasavvufu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 10 | Türk Tasavvuf Edebiyatından yüzyıllara göre seçilmiş belli başlı metin örneklerinin incelenmesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 11 | Önemli mutasavvıf şairlerin tanıtılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 12 | Önemli mutasavvıf şairlerin eserlerinden örneklerin incelenmesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 13 | Tasavvufî şerh geleneği hakkında bilgi verilip, bu anlamda şerh edilecek (açıklanıp yorumlanacak) metinler üzerinde durulması ve değerlendirme yapılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 14 | Edebi tasavvuf metinleri üzerine yapılan temel çalışmalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 15 | Alevi-Bektaşi edebiyatı üzerine yapılan temel çalışmalar (edebiyat tarihleri, divanlar, derleme kitapları, antolojiler) | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | 1- Gölpınarlı, Abdülbaki (1990). Vilâyetnâme (Menâkıb-ı Hünkâr Hacı Bektâş-ı Velî). İstanbul: İnkilâp Kitabevi. | |
| 2 | 2- Altınok, Baki Yaşa (2016). İmam Cafer Buyruğu. Ankara: Ümit Ofset Matbaacılık. | |
| 3 | 3- Erbay, Erdoğan; Tozlu, Selahattin, Şâdî Meddâh (2015). Maktel-i Hüseyin (Kerbela Hadisesi). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Başkanlığı Yayınları. | |
| 4 | 4- Korkmaz, Esat (2003). Ansiklopedik Alevilik Bektaşilik Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Kaynak Yayınları. | |
| 5 | 5- Gökbel, Ahmet (2019). Ansiklopedik Alevi Bektaşi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. | |
| 6 | 6- Köprülü, Fuat (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. | |
| 7 | 7- Yılmaz, Hasan Kâmil (2016). Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayıncılık. | |
| 8 | 8- Bal, Hüseyin (2014). Aleviliğin Tasavvufî Boyutu. Bursa: Sentez Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||