|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrenciye, iş sağlığı meslek hastalıklarının temel kavramlarını tanımlama, işçi sağlığını etkileyen ve çalışma ortamından kaynaklanan hastalıklar, önemi, risk grupları, koruyucu yöntemler ve çalışanların sağlık gözetimi konusunda iş güvenliği uzmanının rolünü kavrama, işçi sağlığı ve iş güvenliğinin korunması ve geliştirilmesine yönelik bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Meslek hastalıklarına neden olan riskleri tanıyabilir |
PÇ-1 İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olur. PÇ-2 Süreçleri analiz ederek iş ortamında oluşabilecek iş güvenliği risklerini tanımlayabilme, değerlendirme ve giderebilme becerisine sahiptir. PÇ-3 İş sağlığı ve güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çeşitli sektörlerde çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-6 İş sağlığı ve güvenliği alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. PÇ-7 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuatı bilir, ilgili gündemi ve değişiklikleri takip eder. PÇ-8 İş sağlığı ve güvenliği konusunda disiplinlerarası etkileşimi kavrar, alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. |
|
DÖÇ-2 | Meslek hastalıklarına neden olabilecek risk faktörlerini belirleyerek önlem alabilir |
PÇ-1 İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olur. PÇ-2 Süreçleri analiz ederek iş ortamında oluşabilecek iş güvenliği risklerini tanımlayabilme, değerlendirme ve giderebilme becerisine sahiptir. PÇ-3 İş sağlığı ve güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çeşitli sektörlerde çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-4 Faktör gruplarındaki etkenleri ölçüp değerlendirebilmeyi, önlem alabilmeyi öğrenir ve çalışanların sağlığını koruyabilir. PÇ-6 İş sağlığı ve güvenliği alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. PÇ-7 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuatı bilir, ilgili gündemi ve değişiklikleri takip eder. PÇ-8 İş sağlığı ve güvenliği konusunda disiplinlerarası etkileşimi kavrar, alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. |
|
DÖÇ-3 | Meslek hastalıklarının tanısı ve bildirimi ile ilgili mevzuatı kavrar |
PÇ-1 İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olur. PÇ-3 İş sağlığı ve güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çeşitli sektörlerde çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-6 İş sağlığı ve güvenliği alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. PÇ-7 İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuatı bilir, ilgili gündemi ve değişiklikleri takip eder. PÇ-8 İş sağlığı ve güvenliği konusunda disiplinlerarası etkileşimi kavrar, alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Meslek hastalıklarına giriş, meslek hastalıklarının sınıflandırılması, Türkiye de en sık görülen meslek hastalıkları, meslek hastalığına etki eden etmenler, sık görülen meslek hastalıklarının sınıflandırılması, sektörlere ve risk etmenlerine göre meslek hastalıkları, çalışanların ve iş verenlerin yükümlülüğü, iş yeri hekimlerinin ve iş güvenliği uzmanlarının sorumluluğu, meslek hastalıklarının tıbbi ve yasal sorumluluğu, meslek hastalıklarının bildirimi, Meslek hastalığını önleme yöntemleri (tıbbi, çalışma çevresine ait, işçiye ait korunma önlemleri), meslek hastalıkları ile ilgili mevzuat ele alınır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, Dersin Amaçları ve Öğrenme Hedeflerinin Tartışılması Dünyada ve Türkiye’de Meslek Hastalıkları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
2 | İş Sağlığı ve Meslek hastalıkları kavramı Meslek Hastalığının Tarihsel Gelişimi | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
3 | Meslek Hastalıklarının Nedenleri ve Meslek hastalığı tanı süreci | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
4 | Kimyasal Maddelerle Olan Meslek Hastalıkları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi Örnek Olay |
5 | Kimyasal Maddelerle Olan Meslek Hastalıkları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
6 | Mesleki Solunum Sistemi Hastalıkları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
7 | Mesleki Cilt Hastalıkları | Anlatma Yöntemi Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mesleki Bulaşıcı Hastalıklar | Anlatma ve Tartışma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Örnek Olay |
10 | Fiziksel Etkenlere Bağlı Meslek Hastalıkları | Anlatma Yöntemi Örnek Olay |
11 | Mesleksel Kas İskelet Sistemi Hastalıkları | Anlatma Yöntemi Örnek Olay |
12 | Mesleki Üriner Sistem Hastalıkları | Anlatma Yöntemi |
13 | Psikososyal Etkenlere Bağlı Mesleki Hastalıklar | Anlatma Yöntemi |
14 | Psikososyal Etkenlere Bağlı Mesleki Hastalıklar | Anlatma Yöntemi Örnek Olay |
15 | Tarafların Yükümlülük ve Sorumlulukları Meslek Hastalıkları Bildirim Süreci | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Türk, M. Olgularla Meslek Hastalıkları. Ankara Nobel Top Kitabevleri, 2021, Ankara. | |
2 | İşçi, B.F. Meslek Hastalığının Tanımı ve Tespiti. On İki Levha Yayıncılık, 2017, İstanbul. | |
3 | ILO List of Occupational Diseases (2023). https://www.ilo.org/safework/info/publications/WCMS_125137/lang--en/index.htm | |
4 | WHO. Occupational Health (2023). https://www.who.int/health-topics/occupational-health | |
5 | WHO. Occupational safety and health in public health emergencies: a manual for protecting health workers and responders (2018). https://www.who.int/publications/i/item/9789241514347 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | 15 | 1 | 60 |
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 91 |