Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SY-501 - SAĞLIK YÖNETİMİ ANABİLİM DALI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS))

Kodu: SY-501 Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SAĞLIK YÖNETİMİ ANABİLİM DALI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS))
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYŞEGÜL ÖZCAN (aysegulozcan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYŞEGÜL ÖZCAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sosyal bilimlerde araştırmada bilimsel yaklaşım ile bilimsel tutum geliştirmek, araştırma yöntem ve ilkelerine ilişkin bilgi kazandırarak, araştırmanın planlanması uygulanması, değerlendirilmesi ve rapor edilmesine ilişkin kavram ve süreçleri değerlendirme becerisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Araştırmanın önemini kavrayabilir PÇ-1 Sağlık yönetimi alanı ile ilgili güncel kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olma ve uygulama.
DÖÇ-2 . Bilimsel araştırma yöntemi ile ilgili temel kavramları açıklayabilir PÇ-1 Sağlık yönetimi alanı ile ilgili güncel kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olma ve uygulama.
PÇ-2 Sağlık kuruluşlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini anlama, analiz etme ve yönlendirebilme becerisi kazanma.
DÖÇ-3 Sosyal bilimlerde araştırma ilkelerini kullanabilir PÇ-1 Sağlık yönetimi alanı ile ilgili güncel kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olma ve uygulama.
PÇ-2 Sağlık kuruluşlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini anlama, analiz etme ve yönlendirebilme becerisi kazanma.
PÇ-3 Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sistemini, sağlık planlamasını ve politikalarını, sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla analiz edebilme.
PÇ-5 Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede güncel bilimsel yöntem ve teknikleri kullanma
DÖÇ-4 Bilimsel araştırma önerisi hazırlayabilir PÇ-1 Sağlık yönetimi alanı ile ilgili güncel kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olma ve uygulama.
PÇ-5 Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede güncel bilimsel yöntem ve teknikleri kullanma
PÇ-6 Sağlık yönetimi alanında yaşanan değişimleri takip etme ve ülke sağlık sistemine özgü çözümler üretme becerisine sahip olma.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilim ve diğer bilgi türleri arasındaki farkı, bilimsel araştırma sürecini, araştırma konularının seçiminde dikkate alınması gereken ölçütleri ve bir konuyu araştırılabilir hale getirmenin yollarını, hata kaynaklarını, ölçüm ve ölçek türleri ile geçerlik ve güvenirlik konularını, örnekleme yapmanın gerekliliği ve yöntemleri ile araştırma yaklaşımları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Derse giriş Dersin tanıtılması Tanışma Soru Cevap Anlatma Yöntemi
2 Bilim ve temel kavramlar Bilgiye ulaşma yolları Araştırmanın Tanımı Soru Cevap Anlatma Yöntemi
3 Bilimsel araştırmanın yapısı, araştırma türleri Bilimsel araştırma süreci ve aşamaları Soru Cevap Anlatma Yöntemi
4 Araştırmanın Planlanması Değişkenler ve değişken türleri
5 Araştırma konusu seçme Hipotez ve türleri Soru Cevap Anlatma Yöntemi
6 Araştırmanın Önemi Sayıltılar Sınırlılıklar Soru Cevap Anlatma Yöntemi
7 Literatür taraması
8 Ara Sınav
9 Araştırmada Yöntem Örneklem Soru Cevap Anlatma Yöntemi
10 Veri toplama araçları Soru Cevap Anlatma Yöntemi
11 Veri analizi Soru Cevap Anlatma Yöntemi
12 Bulgular Soru Cevap Anlatma Yöntemi
13 Sonuç, tartışma ve öneriler Soru Cevap Anlatma Yöntemi
14 Bilimsel etik Soru Cevap Anlatma Yöntemi
15 Araştırmalarda hata kaynakları Soru Cevap Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pagem Yayınları.
2 Balcı, Ali. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara : PegemA Yayıncılık.
3 Fraenkel,J.R.,& Wallen,N.E.(2009). How to design and evaluate research in education (7thed.) Boston: McGrraw Hill. Kaptan, Saim. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Metotları. Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
BİLGİSAYAR

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 1 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 1 1 20
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 5 25
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 6 24
       c) Performans Ödevi 5 3 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 5 25
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 9 45
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 2 2
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 180