|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilere kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışmanlığın ilkelerini, temel varsayımlarını, kuramsal dayanağını ve tekniklerini öğretmek ve öğrencilerin müdahale tekniklerini uygulayabilmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşamının tarihçesini ve temel felsefesini açıklayabilir |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımlarının temel aşamalarını açıklayabilir |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışma müdahale tekniklerini uygulayabilir |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kısa süreli terapi tarihçesi; çözüm odaklı psikolojik danışma ilke ve teknikleri, çözüm odaklı psikolojik danışma oturumlarının yapılandırılması, kullanılan teknikler, çocuk ve ergenlerle çözüm odaklı psikolojik danışma. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışmaya giriş, tarihçesi, dersin tanıtımı | Anlatım Yöntemi |
2 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışma tarihçesi, temel varsayımları, ilkeleri | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
3 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde oturumların düzenlenmesi, ilk görüşmeyi başlatma ve amaç oluşturma | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
4 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (hedef belirleme, mucize sorusu, istisna sorusu) | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
5 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (yeniden çerçevelendirme, beceri soruları) | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
6 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (derecelendirme soruları, iltifatlar) | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
7 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (danışanın dili kouşmak, olabilirliklerle meşgul olmak, gerçek merak | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmada ilk oturumun öğelerini birleştirme ve diğer oturumların yürütülmesi | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
10 | Çocuk ve ergenlerle çözüm odaklı psikolojik danışma | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
11 | Yetişkinlerle çözüm odaklı psikolojik danışma | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
12 | Vaka inceleme | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
13 | Vaka inceleme | Örnek Olay Yöntemi |
14 | Vaka inceleme | Örnek Olay Yöntemi |
15 | Vaka inceleme | Örnek Olay Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ateş, B. (2020). Çözüm Odaklı Kısa Süreli Psikolojik Danışma, Pegem Akademi Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, projeksiton cihazı, hoparlör |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 108 |