|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğrencilere kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışmanlığın ilkelerini, temel varsayımlarını, kuramsal dayanağını ve tekniklerini öğretmek ve öğrencilerin müdahale tekniklerini uygulayabilmelerini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşamının tarihçesini ve temel felsefesini açıklayabilir |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımlarının temel aşamalarını açıklayabilir |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışma müdahale tekniklerini uygulayabilir |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kısa süreli terapi tarihçesi; çözüm odaklı psikolojik danışma ilke ve teknikleri, çözüm odaklı psikolojik danışma oturumlarının yapılandırılması, kullanılan teknikler, çocuk ve ergenlerle çözüm odaklı psikolojik danışma. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışmaya giriş, tarihçesi, dersin tanıtımı | Anlatım Yöntemi |
| 2 | Kısa süreli çözüm odaklı psikolojik danışma tarihçesi, temel varsayımları, ilkeleri | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 3 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde oturumların düzenlenmesi, ilk görüşmeyi başlatma ve amaç oluşturma | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 4 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (hedef belirleme, mucize sorusu, istisna sorusu) | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 5 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (yeniden çerçevelendirme, beceri soruları) | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 6 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (derecelendirme soruları, iltifatlar) | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 7 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma sürecinde kullanılan müdahale teknikleri (danışanın dili kouşmak, olabilirliklerle meşgul olmak, gerçek merak | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmada ilk oturumun öğelerini birleştirme ve diğer oturumların yürütülmesi | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 10 | Çocuk ve ergenlerle çözüm odaklı psikolojik danışma | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 11 | Yetişkinlerle çözüm odaklı psikolojik danışma | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 12 | Vaka inceleme | Anlatım Yöntemi, Rol Yapma |
| 13 | Vaka inceleme | Örnek Olay Yöntemi |
| 14 | Vaka inceleme | Örnek Olay Yöntemi |
| 15 | Vaka inceleme | Örnek Olay Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ateş, B. (2020). Çözüm Odaklı Kısa Süreli Psikolojik Danışma, Pegem Akademi Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, projeksiton cihazı, hoparlör | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 12 | 36 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 108 | ||