Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / FEN 505 - FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FEN 505 Adı: FEN EĞİTİMİNDE KİMYANIN VE DOĞASININ ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı fen eğitiminde kimya bilimi içeriğinin ve kimya biliminin tarihsel gelişimi ve güncel niteliğinin öğretimine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fen bilimleri öğretim programlarında kimya kazanımları ve temel kimya kavramlarını değerlendirir. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-16 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar; bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Kimyanın üçlü (makro-submikro-sembolik) bilgi sistemi fen öğretiminde etkili kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-18 Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Fen eğitiminde temel kimya kavramlarının ve kimya becerilerinin öğretiminde planlama, yöntem ve materyal kullanımını bilir. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Kimyanın doğasını fen öğretiminde etkili bir şekilde kullanır. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-8 Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve(ya) liderlik yapar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fen bilimleri öğretim programlarında kimya kazanımları ve temel kimya kavramları, kimyanın üçlü (makro-submikro-sembolik) bilgi sistemi ve fen öğretimindeki önemi, fen eğitiminde temel kimya kavramlarının ve kimya becerilerinin öğretiminde planlama, yöntem ve materyal kullanımı, fen bilimleri eğitiminde kimyanın kariyer alanlarına yönelik farkındalık geliştirme, kimya felsefesinin ana hatları ve kimya öğretiminde önemi, kimya biliminin felsefi ve tarihsel temelleri, merkezi bir bilim olan kimyanın temel disiplinleri, kimya biliminin teknoloji ve toplum hayatı ile ilişkileri, endüstri alanlarında kimya becerileri ve önemi, kimya tarihinin fen öğretiminde kullanımı (batılı ve Türk-İslam bilim dünyasından kimyacılar ve buluşları).
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fen bilimleri öğretim programlarında kimya kazanımları ve temel kimya kavramları Kaynak Tarama Soru-Cevap
2 Kimyanın üçlü (makro-submikro-sembolik) bilgi sistemi ve fen öğretimindeki önemi Benzetim Tartışma Yöntemi
3 Fen eğitiminde temel kimya kavramlarının ve kimya becerilerinin öğretiminde planlama, yöntem ve materyal kullanımı Bireysel Çalışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması
4 Fen eğitiminde temel kimya kavramlarının ve kimya becerilerinin öğretiminde planlama, yöntem ve materyal kullanımı Bireysel Çalışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması
5 Fen eğitiminde temel kimya kavramlarının ve kimya becerilerinin öğretiminde planlama, yöntem ve materyal kullanımı Bireysel Çalışma Yöntemi Planlı Grup Çalışması
6 Fen bilimleri eğitiminde kimyanın kariyer alanlarına yönelik farkındalık geliştirme Planlı Grup Çalışması
7 Fen bilimleri eğitiminde kimyanın kariyer alanlarına yönelik farkındalık geliştirme Planlı Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Kimya felsefesinin ana hatları ve kimya öğretiminde önemi Kaynak Tarama Soru-Cevap
10 Kimya biliminin felsefi ve tarihsel temelleri Kaynak Tarama Soru-Cevap
11 Merkezi bir bilim olan kimyanın temel disiplinleri Kaynak Tarama Soru-Cevap
12 Kimya biliminin teknoloji ve toplum hayatı ile ilişkileri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi
13 Endüstri alanlarında kimya becerileri ve önemi Kaynak Tarama Planlı Grup Çalışması
14 Kimya tarihinin fen öğretiminde kullanımı (batılı ve Türk-İslam bilim dünyasından kimyacılar ve buluşları) Kaynak Tarama Planlı Grup Çalışması
15 Kimya tarihinin fen öğretiminde kullanımı (batılı ve Türk-İslam bilim dünyasından kimyacılar ve buluşları) Kaynak Tarama Planlı Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Öğretim Üyesi ders notları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnternet Bağlantılı Akıllı Tahta/ Bilgisayar ve Projeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 14 2 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 2 11 22
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180