Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / FEN 507 - FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FEN 507 Adı: FEN EĞİTİMİNDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amaçları şu şekildedir: -Nitel araştırma yönteminin kuramsal temellerini öğrenmek. -Nitel araştırma yöntemlerinin çeşitlerini öğrenmek. -Nitel araştırma yöntemlerinden birini kullanarak araştırma önerisi hazırlamak ve gerçekleştirmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Nitel araştırma yöntemlerinin felsefi temellerini açıklar. PÇ-5 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Nitel araştırma yöntemlerini bilir ve uygular. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
DÖÇ-3 Örneklem seçme stratejilerini bilir ve uygular. PÇ-5 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Veri toplama ve analiz yöntemlerini bilir ve uygular. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-15 Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste nitel araştırma yöntemlerinin felsefi temelleri, alanla ortaya konan çeşitli tartışmalı konular, insan araştırmalarıyla olan ilişkisi, yöntemsel ve analitik konular bağlamında nitel araştırma yöntemleri, ileri nitel araştırma yöntemleri, örneklem ve veri toplama yöntemleri, verilerin analizi ve çıkarımlar konusu işlenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi, ve kuralları Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
2 Nitel araştırma yöntemlerinin sosyal bilimlerde kullanımına ilişkin temel konular ve çatışmalar Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
3 Nitel araştırma yöntemlerinin sosyal bilimlerde kullanımına ilişkin temel konular ve çatışmalar Tartışma Yöntemi
4 Kültürel farklılıklar, soyutlama düzeyleri ve nitel araştırma yöntemimin avantajları Tartışma Yöntemi
5 Nitel araştırma yöntemleri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
6 Nitel araştırmada örneklem stratejileri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
7 Nitel araştırmada örneklem stratejileri-Uygulama Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Nitel araştırmada veri toplama stratejileri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
10 Nitel araştırmada veri analizi stratejileri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
11 Nitel araştırmada veri analizi stratejileri ve uygulamaları Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
12 Nitel araştırmada çıkarımda bulunma Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
13 Araştırma projelerinin sunulması ve değerlendirilmesi Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Araştırma projelerinin sunulması ve değerlendirilmesi Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Araştırma projelerinin sunulması ve değerlendirilmesi Bireysel Çalışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sosyal/Eğitim Bilimlerinde Nitel Araştırma Yöntemleri Kitapları, Örnek Makaleler
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnternet Bağlantılı Akıllı Tahta/ Bilgisayar ve Projeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 14 2 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 2 11 22
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180