Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / FEN 514 - FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FEN 514 Adı: FEN EĞİTİMİNDE BİLİMSEL MUHAKEME VE ARGÜMANTASYON Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarına bilimsel muhakeme ve özelliklerini, bilimsel muhakemenin fen başarısı ile ilişkisini öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel muhakemenin özelliklerini tanımlar PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Bilimsel muhakemenin fen başarısı ile ilişkisini açıklar. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Tahmin-gözlem-açıklama yöntemi ile bilimsel muhakemeyi açıklar. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır.
PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Fen eğitimi yoluyla bilişsel gelişimi hızlandırma etkinlikleri geliştirir. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilimin akli süreçleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
2 muhakeme ve dil ilişkisi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
3 bilimsel açıklama ve betimleme Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
4 fen öğrencilerde muhakeme becerisinin gelişimi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
5 fen bilimleri eğitiminde muhakeme becerileri ve öğrenme ilişkisi Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
6 bilimsel muhakeme (akıl yürütme ve düşünme) türleri (ilişkisel düşünme; olasılıklı düşünme; orantısal düşünme; hipotetik düşünme vb.) Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
7 bilimsel argüman kavramı Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 bilimsel argüman modelleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
10 bilimsel argüman modelleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
11 argüman oluşturma etkinlikleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
12 argüman analiz etkinlikleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
13 fen eğitiminde argümantasyon yöntemi ve uygulama etkinlikleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
14 fen eğitiminde argümantasyon yöntemi ve uygulama etkinlikleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
15 fen eğitiminde argümantasyon yöntemi ve uygulama etkinlikleri Tartışma Yöntemi Soru Cevap Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Öğretim Üyesi ders notları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnternet, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 14 2 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 2 11 22
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180