|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Genetik bilimi ve kuralları, lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Bu dersin amacı, fen eğitimcilerini kalıtım hakkında bilgilendirilmek, duyarlılıklarının geliştirilmesini sağlamak ve kalıtım konusundaki okuryazarlığı artırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | 1. Genetiğin tarihsel gelişimini, uygulama alanlarını ve temel kavramlarını öğrenir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-10 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Biyolojik değişikliklerin genetik nedenlerini açıklar. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-10 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. PÇ-18 Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Biyolojik değişikliklerin çekirdek dışı nedenlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kalıtımın kromozomal ve moleküler temelini kavrar. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-10 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Gen ifadesinin nasıl düzenlendiğini açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Yeniliğe açıktır, kendini geliştirmede önemli rol oynar. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-5 Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, farklı kaynaklardan edindiği bilgileri sorgular ve sentezler. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-10 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Problem ve konularla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mendel genetiğinin temelleri, Mendel genetiğinin uzantıları ve gerçek kalıtımsal olgulara uygulanması, modern haritalama yöntemlerine bir giriş olarak klasik gen haritalama yöntemleri, karmaşık özelliklerin genetiği (kantitatif genetik), mutasyonlar ve gen ve kromozom düzeyinde yaptıkları değişimler, sitoplazmik kalıtım faktörleri (organel genetiği), kalıtımın moleküler temeli, gen ifadesinin düzenlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genetiğe giriş ve hücre siklusunun genetik kontrolü | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
2 | Dominanslık tipleri, monohibrit ve dihibrit çaprazlama | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, problem çözme yöntemi |
3 | Mendel genetiğinden sapmalar , çok alellilik, kan grupları | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, problem çözme yöntemi |
4 | Gen etkileşimleri ve letalite | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, problem çözme yöntemi |
5 | Eşeysel saptanma ve eşeye bağlı kalıtım | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, problem çözme yöntemi |
6 | Çekirdek dışı kalıtım | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, beyin fırtınası yöntemi |
7 | Linkaj ve genetik haritalama | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, problem çözme yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | DNA, kromozomlar ve genomlar | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
10 | Kalıtımın kromozomal temeli | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
11 | DNA replikasyonu | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
12 | Genden proteine | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
13 | Gen ifadesinin düzenlenmesi | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
14 | Mutasyonlar ve DNA onarımı | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
15 | Epigenetik | Tartışma yöntemi, anlatma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Clug, W. S., Cummings, M. R., Palladino, M. A., Spencer, C. A.; Genetik Kavramlar; Çev. Editörü: Prof. Dr. Sibel Sümer, Prof. Dr. Murat Tuncer, Prof. Dr. Leyla Açık, Palme Yayıncılık. | |
2 | Fletcher, H. and Hickey, I.; Genetik; Çev. Editörü: Prof. Dr. Hasan Acar, Palme Yayıncılık. | |
3 | Griffiths, A. J. F., Wessler, S. R., Carroll, S. B., Doebley, J.; Genetik Analize Giriş; Çev. Editörü: Prof. Dr. Ergi Deniz Özsoy, Palme Yayıncılık. | |
4 | Bozcuk, A. N.; Genetik; Palme Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kişisel bilgisayar (Laptop) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 50 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 50 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 15 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 179 |