Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 131 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 131 Adı: STRESLE BAŞETME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK (gulhankucuk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders; stres ve stresle başetme ile ilgili bilgi üzerine temellenerek, öğrenciye etkin başetme becerileri kazandırmayı amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Stresle başetmenin temel kavramlarını ve önemini kavrayacaktır. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İletişim becerilerini sosyal ve mesleki yaşamında kullanacaktır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Stresle başetmede temel davranış biçimlerini kavrayacaktır PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Stresle başetmede etkisiz yöntemleri tanımlayacaktır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Stresle başetme yöntemlerini kavrayacaktır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kavram Olarak Stres ve stresör stresin fizyolojisi İş stresi ve tükenmişlik Başetme kavramı Etkin başetme yöntemleri Etkisiz başetme yöntemleri Sorun Çözme Bedensel Teknikler Zihinsel Teknikler Zaman düzenleme Öfkeyle başetme Hemşirelikte Stres ve başetme
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kavram Olarak Stres ve stresör Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
2 Stresin fizyolojisi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
3 İş stresi ve tükenmişlik Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
4 Başetme kavramı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
5 Etkin başetme yöntemleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
6 Etkisiz başetme yöntemleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
7 Sorun Çözme Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
8 Ara Sınav
9 Bedensel Teknikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
10 Zihinsel Teknikler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
11 Zaman düzenleme Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
12 Öfkeyle başetme Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
13 Hemşirelikte Stres ve başetme Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
14 Sağlıkta stres ve başetme Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
15 Stres Yönetimi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 M. Olcay Çam & Esra Engin (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014
2 Nermin Gürhan (Editör). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2016
3 Leyla Baysan Arabacı (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Düz anlatım, tartışma, soru cevap, interaktif eğitim yöntemleri, rol oynama, sorun çözme, vaka çalışması/vaka analizleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8. hafta 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16. hafta 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 5 5
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 5 5
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 60