Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 203 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 203 Adı: HEMŞİRELİKTE KİŞİLERARASI İLİŞKİLER Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE ÇERİBAŞ (emineceribas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EMİNE ÇERİBAŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin kişilerarası ilişkilerde, iletişimle ilgili temel kavramlar ve terapötik iletişim teknikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İletişim tanımını açıklayabilir. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Terapötik ilişkinin özelliklerini açıklayabilir. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mesleki ilişki ile sosyal ilişki arasındaki farkları sıralayabilir PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Terapötik iletişim tekniklerini açıklayabilir PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Terapötik olmayan iletişim tekniklerini açıklayabilir PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Hasta bireyle iletişimin önemini açıklayabilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kişilerarası ilişkide iletişimle ilgili temel kavramlar ve terapötik iletişim teknikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders ve ders programının tanıtımı, Hemşirelikte kişilerarası ilişkiler Anlatma Yöntemi, Soru Cevap
2 Kişilerarası ilişkileri etkileyen faktörler Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 İletişim yolları Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 İletişim kuramları Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Hemşire hasta ilişkisi ve iletişim Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Empati Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 İletişim engelleri Savunucu iletişim, sürtüşme ve çatışmalar Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Kişilerarası iletişimde temel davranış biçimleri Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Hemşire- hasta ilişkisini kolaylaştırıcı teknikler Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Tedavi edici iletişim teknikleri Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Tedavi edici olmayan iletişim teknikleri Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Bazı özel durumlarda iletişim Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Vaka analizi Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 FİNAL SINAVI
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özcan, A. (2012). Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Bas. Yay.: Ankara (3.basım).
2 Gürhan, N. ve Okanlı, A. (2019). Yaşamın Sırrı İletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri: Ankara (2.basım).
3 Üstün, B. ve Demir, S. (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık: İstanbul (1.baskı).
4 Cüceloğlu, D. (2013). Yeniden İnsan İnsana. Remzi Kitabevi: İstanbul (16.basım)
5 Terakye, G.(1994). Hemşirelikte İletişim ve Hasta Hemşire İlişkileri. Aydoğdu Ofset: Ankara (Genişletilmiş 2.baskı).
6 Doğan, O. (2002). Sağlık Hizmetlerinde İletişim. Songür Yayıncılık: Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, tahta, tahta kalemi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 10 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90