|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜLDEN KÜÇÜKAKÇA (guldenkucukakca@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
GÜLDEN KÜÇÜKAKÇA, EMİNE ÇERİBAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Haftada 12 saat uygulama | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı cerrahi hastalıkları konusunda bilgi sahibi olarak, cerrahi hastası ve ailesinin ameliyat öncesi, sırası ve sonrası gereksinimlerini tanımlayabilecek, hemşirelik süreci doğrultusunda cerrahi hastasının sorunlarını çözümleyebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Cerrahi hastalıkları hemşiresinin toplumdaki yerini ve önemini açıklayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Cerrahi hastasına bütüncül olarak sağlık bakımı uygulayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Cerrahi ile ilgili etik sorunlara örnek verebilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni gelişmeleri açıklayabilir |
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı çalışmalardan yararlanabilir. |
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceler. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesindeki rollerini açıklayabilir |
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili konularda danışmanlık yapabilir |
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Hasta, ailesi ve ekibin diğer üyeleri ile iletişimin önemini açıklayabilir |
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, sistem hastalıkları cerrahisi hemşireliğine ilişkin kanıt temelli bilgileri, cerrahi hastanın perioperatif bakımını, kritik hastanın bakımını, hasta ve sağlık personeli açısından riskli durumların en aza indirgenmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Cerrahinin Tarihçesi, Ameliyat öncesinde, sırasında ve sonrasında hemşirelik bakımı Doku Zedelenmesi ve Yara İyileşmesi | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
2 | Cerrahinin Sıvı Elektrolit, Denge ve Dengesizliğine Etkisi Yanık ve Hemşirelik Bakımı Sisteminin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
3 | Kalp Damar Sisteminin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
4 | Gastrointestinal Sistemin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
5 | Hepatopankreotobiliyer Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
6 | Kas İskelet Sisteminin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
7 | Endokrin Sistemin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Göz Hastalıklarının Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Meme Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
10 | Sinir Sisteminin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
11 | Sinir Sisteminin Cerrahi Gerektiren Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
12 | Üriner Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
13 | Kulak Burun Boğaz Hastalıklarında Cerrahi Gerektiren Durumlar ve Hemşirelik Bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
14 | Organ transplantasyonu ve hemşirelik bakımı | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
15 | CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ DEĞERLENDİRME VE UYGULAMA SINAVI | Anlatma, tartışma, uygulama, rapor hazırlama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | LeMone, P., Burke, K.M., Bauldoff, G., et al. (2017). Medical–Surgical Nursing: Clinical Reasoning in Patient Care. 6ed. Canada: Pearson Australia Group | |
2 | Çelik, S., Taşdemir, N. (2018). Güncel Yöntemlerle Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Kitapevi, Ankara. | |
3 | Karadakovan, A., Aslan, FE. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. | |
4 | Lewis, S.L., Dirksen, S.R., Heitkemper, M.M. (2014). Medical-Surgical Nursing Assessmentand Management of Clinical Problems. Canada: Elsevier Health Sciences | |
5 | Akyolcu, N., Kanan, N., Aksoy, G. (2018). Cerrahi Hemşireliği II. 1. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, bilgisayar, maketler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 14 | 2 | 10 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | 13 | 4 | 10 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 16 | 14 | 224 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 14 | 28 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 390 |