Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 303 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 303 Adı: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ Teorik+Uygulama: 6+8 AKTS: 10
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR ,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK (gulhankucuk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders öğrencinin davranışlarda normalden sapma durumlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temel ilke, kavram, işlev ve sürecini, insan ilişkilerini geliştirme yollarını öğrenmesini, bu alanda kazandığı bilgi, beceri ve anlayışlarını birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireyi iyileştirme ve rehabilitasyonunda etkin bir biçimde kullanmasını amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsanın biyopsikososyal yapısını tanımlayabilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 Ruh sağlığını ve psikiyatri hemşireliğini tanımlayabilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Dünyada ve ülkemizde ruh sağlığının önemini (korunmasını, sürdürülmesini, geliştirilmesini) açıklayabilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 Bireyin ruhsal durumunu değerlendirebilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-5 Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği doğrultusunda bakım sürecini uygulayabilir. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
DÖÇ-6 Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği süreci doğrultusunda sunduğu bakımın sonuçlarını değerlendirebilir. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-7 Ruhsal bozukluğu olan bireylere ve ailesine hemşirelik girişimlerini uygulayabilir. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-8 Acil psikiyatrik durumları açıklayabilir. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-9 Psikiyatride önemi olan yasal konular ve etik sorunları açıklayabilir. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir.
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-10 Psikiyatride etik ilkelere uygun davranış sergileyebilir. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-11 Toplum ruh sağlığı hizmeti sunabilir. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilir. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-13 Ruh sağlığı ekip hizmetinin ve birlikte çalışmanın önemini kavrayabilir. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir.
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır.
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğini, psikiyatri hemşireliğinin tanımını, tarihçesini, felsefesini, rol ve sorumluluklarını, uygulama standartlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin kavramsal temellerini, psikotik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, duygudurum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımını, anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımını, kişilik bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımını, somotoform ve dissosiyatif bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, psikoseksüel bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, çocuk ve ergen ruh sağlığını, psikofarmakolojik tedaviler ve hemşirenin rolünü, psikoterapiler ve hemşirenin rolünü, bağımlılık ve hemşirelik yaklaşımını, organik ruhsal bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, konsültasyon-liyezon psikiyatrisi ve hemşireliğini, toplum ruh sağlığı ve hemşirelik yaklaşımını ve psikiyatride yasal ve etik konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ruh Sağlığı, Psikiyatri Hemşireliğinin Rol ve Sorumlulukları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
2 Psikiyatride Temel İlke ve Kavramlar Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
3 Ruhsal Bozukluklarda Etiyolojik Faktörler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
4 Psikiyatrik Belirti ve Bulgular, Ruhsal Durum Değerlendirmesi, Psikiyatrik Görüşme ve Gözlem Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
5 Şizofreni - Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
6 Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
7 Anksiyete - Anksiyeteyle ilişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
8 Ara Sınav
9 Somotoform-Dissosiyatif Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
10 Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
11 Cinsellik, Cinsel Kimlik İle İlgili Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı, Psikiyatrik Aciller ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
12 Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı, Organik Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı, Yeme - Uyku Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
13 Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı, Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve Hemşirelik Bakımı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
14 Psikofarmakoloji ve Diğer Tedaviler Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
15 Toplum Ruh Sağlığı, Psikiyatride Yasal ve Etik Konular Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 M. Olcay Çam & Esra Engin (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014
2 Nermin Gürhan (Editör). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2016
3 Leyla Baysan Arabacı (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Düz anlatım, tartışma, soru cevap, interaktif eğitim yöntemleri, rol oynama, sorun çözme, vaka çalışması/vaka analizleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8. hafta 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 12. hafta 1 20
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16. hafta 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 15 14 210
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 15 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 1 1
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 2 14 28
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 15 1 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 15 1 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 300