|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR , | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK (gulhankucuk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
GÜLHAN KÜÇÜK ÖZTÜRK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders öğrencinin davranışlarda normalden sapma durumlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temel ilke, kavram, işlev ve sürecini, insan ilişkilerini geliştirme yollarını öğrenmesini, bu alanda kazandığı bilgi, beceri ve anlayışlarını birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireyi iyileştirme ve rehabilitasyonunda etkin bir biçimde kullanmasını amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İnsanın biyopsikososyal yapısını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Ruh sağlığını ve psikiyatri hemşireliğini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Dünyada ve ülkemizde ruh sağlığının önemini (korunmasını, sürdürülmesini, geliştirilmesini) açıklayabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-4 | Bireyin ruhsal durumunu değerlendirebilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-5 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği doğrultusunda bakım sürecini uygulayabilir. |
PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
|
DÖÇ-6 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği süreci doğrultusunda sunduğu bakımın sonuçlarını değerlendirebilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-7 | Ruhsal bozukluğu olan bireylere ve ailesine hemşirelik girişimlerini uygulayabilir. |
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-8 | Acil psikiyatrik durumları açıklayabilir. |
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-9 | Psikiyatride önemi olan yasal konular ve etik sorunları açıklayabilir. |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-10 | Psikiyatride etik ilkelere uygun davranış sergileyebilir. |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-11 | Toplum ruh sağlığı hizmeti sunabilir. |
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-12 | Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilir. |
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-13 | Ruh sağlığı ekip hizmetinin ve birlikte çalışmanın önemini kavrayabilir. |
PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğini, psikiyatri hemşireliğinin tanımını, tarihçesini, felsefesini, rol ve sorumluluklarını, uygulama standartlarını, ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin kavramsal temellerini, psikotik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, duygudurum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımını, anksiyete bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımını, kişilik bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımını, somotoform ve dissosiyatif bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, psikoseksüel bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, çocuk ve ergen ruh sağlığını, psikofarmakolojik tedaviler ve hemşirenin rolünü, psikoterapiler ve hemşirenin rolünü, bağımlılık ve hemşirelik yaklaşımını, organik ruhsal bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımını, konsültasyon-liyezon psikiyatrisi ve hemşireliğini, toplum ruh sağlığı ve hemşirelik yaklaşımını ve psikiyatride yasal ve etik konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ruh Sağlığı, Psikiyatri Hemşireliğinin Rol ve Sorumlulukları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
2 | Psikiyatride Temel İlke ve Kavramlar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
3 | Ruhsal Bozukluklarda Etiyolojik Faktörler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
4 | Psikiyatrik Belirti ve Bulgular, Ruhsal Durum Değerlendirmesi, Psikiyatrik Görüşme ve Gözlem | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
5 | Şizofreni - Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
6 | Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
7 | Anksiyete - Anksiyeteyle ilişkili Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Somotoform-Dissosiyatif Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
10 | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
11 | Cinsellik, Cinsel Kimlik İle İlgili Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı, Psikiyatrik Aciller ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
12 | Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı, Organik Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı, Yeme - Uyku Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
13 | Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı, Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
14 | Psikofarmakoloji ve Diğer Tedaviler | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
15 | Toplum Ruh Sağlığı, Psikiyatride Yasal ve Etik Konular | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | M. Olcay Çam & Esra Engin (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 2014 | |
2 | Nermin Gürhan (Editör). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2016 | |
3 | Leyla Baysan Arabacı (Editör). Ruh sağlığı ve hastalıklarında temel hemşirelik bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Düz anlatım, tartışma, soru cevap, interaktif eğitim yöntemleri, rol oynama, sorun çözme, vaka çalışması/vaka analizleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8. hafta | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 12. hafta | 1 | 20 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16. hafta | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 15 | 14 | 210 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 15 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 2 | 14 | 28 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 15 | 1 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 300 |