|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZEHRA ÇALIŞKAN (zcaliskan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunlarını saptamada, bu sorunlara çözüm önerileri sunmada, 0-18 yaş çocukların büyüme gelişme sürecini ve bunları etkileyen etmenleri belirlemede, pediatride çok önemli yer tutan primer hemşirelik ve aile merkezli bakım kavramını ve hemşirelik sürecini uygulamalarına aktarmada, çocukların tüm sağlıktan sapma durumlarını tanımlamada bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Pediatrinin kapsamını, Pediatri hemşiresinin rollerini çocuğun her türlü sağlıktan sapma durumlarını açıklayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Türkiye’de ve dünyadaki çocuk sağlığı sorunlarını saptayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Yüksek riskli ebeveyn ve yüksek riskli çocukları tanıyabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-4 | 0-18 yaş grubunun normal büyüme ve gelişme sürecini açıklayabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-5 | Çocukları gelişim kuramcılarına göre değerlendirebilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-6 | Çocukları gelişim kuramcılarına göre değerlendirebilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-7 | Sistemlere göre çocukların sağlık sorunlarını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Çocuk sağlığı sorunlarının çözümünde ebeveynlere danışmanlık verebilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-9 | Çocuklarla iletişim ve teröpatik oyun becerileri geliştirebilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-10 | Çocuk hakları konusunda farkındalık, toplumda çocuk haklarını korumaya yönelik planlama ve uygulama yapabilme becerisine kazanabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-11 | Yüksek riskli ebeveyn ve yüksek riskli çocuklara uygun hemşirelik bakımı uygulayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çocuk Sağlığı Sorunları ve Pediatri Hemşiresinin Rolü, Çocukların Bakımında Hemşirelik Süreci, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunları ile çocuklarda sistemlere özgü görülebilecek hastalıklar ve hemşirelik bakımını içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çocuk Sağlığı Sorunları ve Pediatri Hemşiresinin Rolü, Çocukların Bakımında Hemşirelik Süreci, | Düz anlatım, soru-cevap tartışmalı ders, |
2 | Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunları, çözüm önerileri, Çocuk istismarı ve ihmali, Yüksek riskli çocuklar ve bakımı, | Düz anlatım, soru-cevap tartışmalı ders, örnek vaka çalışması |
3 | Gelişim kuramcılarına (Freud, Erickson, Piaget, Kohlberg) göre çocuğun değerlendirilmesi, 0-18 yaş büyüme ve gelişme | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Grup Çalışması |
4 | Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerindeki Etkileri, Kronik - Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması |
5 | Fiziksel Gelişim Bozukluğu ile Doğan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması |
6 | Pediatride ilaç uygulamaları, Aşılar, Pediatride Sıvı Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi, Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Maket üzerinde demonstrasyon, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması |
7 | Çocuklarla İletişim, Pediatride Etik ve Yasal Sorunlar, | Düz anlatım, örnek vaka üzerinde soru-cevap tartışmalı ders, Klinik / saha uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Normal Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, Yüksek Riskli Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Maket üzerinde Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması |
10 | Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması,Klinik / saha çalışması |
11 | Hematolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması,Klinik / saha çalışması |
12 | Nörolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması,Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması |
13 | Endokrin Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması |
14 | Gastrointestinal Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması |
15 | Kas İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 1-Cilt 2, 10. ve 9. Baskı , Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2011 | |
2 | Senemoğlu N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: PEGEM Yayıncılık. | |
3 | Hacıalioğlu N. (2013). Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri | |
4 | Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri Cilt 1- Cilt 2, Nobel Tıp Kitapevleri 2002 | |
5 | Yiğit R. Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme, Sistem Ofset, Ankara 2009 | |
6 | Santrock J. Child Development. Tenth Edition McGraw-Hill America 2004 | |
7 | Coşkun T, Yurdakök M, Özalp İ. Çocuklarda Enteral ve Parentaral Beslenme. Sistem Ofset Ankara 1997 | |
8 | Behrman R, Klıegman R. Nelson Essentials of Pediatrics. Çeviri:Tuzcu S. Çeviri Ed: Tuzcu M Tavaslı Matbaacılık 2003 | |
9 | Dağoğlu T, Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Nobel Tıp Kitabevleri 2008 | |
10 | Yörükoğlu A. Çocuk Ruh Sağlığı. Özgür Yayınları 2004 | |
11 | Cüceloğlu D., Yetişkin Çocuklar, 22. Basım, Remzi Kitabevi, 2002. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Dersle ilgili maket ve broşürler Yazı tahtası, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 10 | 2 | 10 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | 14 | 1 | 10 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 18 | 14 | 252 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 12 | 48 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 15 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 360 |