Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 336 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 336 Adı: AKILCI İLAÇ KULLANIMI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı GAMZE MUZ (gucakan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
GAMZE MUZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj yok
Dersin Amacı
Akılcı ilaç kullanımın kavraması, hemşire olarak akılcı ilaç kullanımında rol ve sorumluluklarını bilmesi, kronik hastalık ve özel durumlarda akılcı ilaç yönetimi hakkında öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirmektir

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DÖÇ-1 Çoklu ilaç kullanımı ve dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi edinecektir PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Akılcı ilaç uygulamasının tanımını bilecek PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Akılcı ilaç uygulaması ilkelerini sayabilecek PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Akılcı ilaç kullanımının basamaklarını açıklayabilecek PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Akılcı ilaç uygulamaları sırasında hemşirenin dikkat edeceği temel ilkelerini sayabilecek PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-6 Özel durumlarda İlaçların akılcı kullanımı hakkında bilgi edinecektir. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-7 Diyabetli bireyin sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılanmasını sağlamak PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İlaç ve ilacın toplum sağlığı açısından değerlendirilmesi -Akılcı İlaç kullanımı nedir -Akılcı ilaç kullanımında “akılcılık” ölçütleri - Akılcı tedavi süreci - DSÖ’ne göre Akılcı ilaç kullanımına yönelik önerileri -Akılcı ilaç kullanımının birey ve toplum açısından değerlendirilmesi -Akılcı olmayan ilaç kullanımı nedir -Hasta güvenliği sağlamada akılcı ilaç kullanımı -Akılcı ilaç kullanımına yönelik yasal düzenlemeler -Akılcı ilaç kullanımına yönelik sağlık personelinin rolü -Akılcı İlaç kullanımı ve hemşirelik -Özel durumlarda akılcı ilaç kullanımı -Akılcı ilaç kullanımında yasal düzenlemeler
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlaç ve ilacın toplum sağlığı açısından değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma
2 Akılcı İlaç kullanımı nedir Anlatım, Tartışma
3 Akılcı ilaç kullanımında “akılcılık” ölçütleri Anlatım, Tartışma
4 Akılcı tedavi süreci Anlatım, Tartışma
5 DSÖ’ne göre Akılcı ilaç kullanımına yönelik önerileri Anlatım, Tartışma
6 Akılcı ilaç kullanımının birey ve toplum açısından değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma
7 Akılcı olmayan ilaç kullanımı nedir Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Hasta güvenliği sağlamada akılcı ilaç kullanımı Anlatım, Tartışma
10 Akılcı ilaç kullanımına yönelik yasal düzenlemeler Anlatım, Tartışma
11 Akılcı ilaç kullanımına yönelik sağlık personelinin rolü Anlatım, Tartışma
12 Akılcı İlaç kullanımı ve hemşirelik Anlatım, Tartışma
13 Özel durumlarda akılcı ilaç kullanımı Anlatım, Tartışma
14 Özel durumlarda akılcı ilaç kullanımı Anlatım, Tartışma
15 Özel durumlarda akılcı ilaç kullanımı Anlatım, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İyigün E, Taştan S, (2014). Abrams’ın Klinik İlaç Tedavisi. Hemşireler İçin Akılcı İlaç Uygulamaları. Akademisyen Tıp Kitabevi. 10.Baskı
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 4 1 4
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90