|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİNE ÇERİBAŞ (emineceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; öğrenciye, hemşirelik hizmetinin sunulduğu her ortamda güvenli, kanıta dayalı ve kaliteli bakım hizmeti sunmasını sağlayacak, yönetim ve hemşirelik yönetiminin temel kavram, kuram, yasal ve etik ilkeleri ışığında, değişen gereksinimleri dikkate alarak hemşirelik hizmetlerini yönetmeye ve önderlik etmeye ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Hemşirelik hizmetleri organizasyon yapılarını, organizasyon ilkeleri doğrultusunda yorumlayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceler. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Hemşirelik hizmetleri personelinin etkin şekilde yönetilmesi esaslarını tartışabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Yönetime yardımcı teknikleri kullanabilir. |
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-6 Etkili iletişim becerilerini kullanır. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. |
|
DÖÇ-5 | Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yöntemlerini kullanabilir. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-3 Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilir ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verir. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. PÇ-10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceler. PÇ-11 Kişisel ve mesleki gelişimini destekleyecek sosyal, sanatsal, bilimsel ve sportif faaliyetlere katılır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders; yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramları doğrultusunda bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı, Hemşirelikte Yönetime Giriş | Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma |
2 | Yönetim Süreci, Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası |
3 | Sağlık Bakım Sistemleri, Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası |
4 | Yönetim Teorileri ve Organizasyon İlkeleri | Anlatma, Sunum, Soru Cevap, Tartışma |
5 | İletişim Yönetimi, Zaman ve Toplantı Yönetimi | Anlatma, Sunum, Soru Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama |
6 | Çatışma Yönetimi | Anlatma, Sunum, Soru Cevap, Örnek/Kritik Olay, Rol Oynama, Tartışma, Beyin fırtınası |
7 | Sorun Çözme ve Karar Verme | Anlatma, Sunum, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Hikayeler-Öyküler, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Değişim Yönetimi ve Yenileşim | Anlatma, Sunum, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Hikayeler-Öyküler, Tartışma |
10 | Önderlik, Güç ve Güç Kaynakları | Anlatma, Sunum, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Tartışma |
11 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi | Anlatma, Sunum, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Tartışma |
12 | İnsan Kaynakları Yönetimi I | Anlatma, Sunum, Soru-Yanıt, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Tartışma |
13 | İnsan Kaynakları Yönetimi II | Anlatma, Sunum, Soru-Yanıt, Grup Çalışması, Örnek Olay, Doküman inceleme, Tartışma |
14 | Ekip Çalışması, Motivasyon | Sunum, Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Oyunlar, Hikayeler-Öyküler |
15 | Performans Değerlendirme | Sunum, Anlatım, Soru-Yanıt, Grup Çalışması, Örnek Olay, Rol Oynama, Gözlem, Görüşme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tatar Baykal, Ü., Ercan Türkmen, E. (Ed.). (2022). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul:Akademi Basın | |
2 | Tatar Baykal, Ü., Ercan Türkmen, E. (Ed.). (2014). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul:Akademi Basın | |
3 | Marquis, B.L. ve Huston, C.J. (2018). Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri (Çev. A. N. Bahçecik, H. Öztürk), İstanbul: Nobel tıp Kitabevi. (Orijinal yayın tarihi, 2015) | |
4 | Ekici, D. (2013). Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi. Ankara: Sim Matbaası. | |
5 | Rowland, H., Rowland, B. (1997). Nursing Administarion Handbook. Fourth Edition. An Apsen Publication. | |
6 | Sullivan, E.J., Decker, P.J. (2009). Efective Leadership and Management in Nursing. Seventh Edition in İnternational. USA | |
7 | Velioğlu, P., Oktay, S. (1993). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yay. | |
8 | Uyer, G. (2000). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yay. | |
9 | Koçel, T. (2016). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım. | |
10 | Kavuncubaşı, Ş., Yıldırım, S. (2011)Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara:Siyasal Kitabevi. | |
11 | Sözen, C. 2003. Hemşirelikte Yönetim. Ankara:Palme Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 11 | 2 | 40 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 11 | 22 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |