|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NUR ŞİFA YAVUZ (nuryavuz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sosyolojinin bir alt disiplini olarak gelişen sağlık sosyolojisinin temel yaklaşım ve kuramlarını öğrencilere aktararak, onlara sağlık alanını sosyolojik bir gözle değerlendirebilme yetisi kazandırma amaçlanmıştır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sağlık ve hastalığın sosyal bağlamını öğrenir. |
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Sağlığı sosyolojik bakış açısıyla değerlendirmeyi ve çalışmayı öğrenir. |
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Toplumsal cinsiyet, sosyal sınıf, ırk/etnisite gibi faktörler çerçevesinde kavramları değerlendirmeyi öğrenir. |
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Tıbbın tarihsel gelişimi içerisinde hastalık ve sağlık kavramlarında yaşanan dönüşüme dair çıkarımlarda bulunur. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Tıbbın bir sosyal kontrol aracı olarak kullanımına ilişkin eleştirel değerlendirmeler yapar. |
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tarihsel süreç içerisinde tıbbın gelişimi, beden algısı ve bedenin inşasında tıbbın rolü, Sağlık Sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi, sağlık ve hastalık kavramları ve kavramların tanımlanmasında yaşanan dönüşümler, alanın öncüleri ve teorik yaklaşımlar, sağlık ve hastalığı etkileyen sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik faktörler, sağlık organizasyonun sosyal yapısını içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtılması; genel bir giriş | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Tıbbın tarihsel süreç içerisindeki gelişimi; beden algısı | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Sağlık sosyolojinin gelişimi; sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Sosyolojik olarak beden; beden ve sağlık | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Sağlık sosyolojisinin kuramsal temelleri | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
6 | Hastalık ve hastalık durumu: Hasta olma üzerine | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Tıbbı gücün toplumsal organizasyonu | Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Kaynak Tarama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite ve sosyal sınıf kavramları çerçevesinde sağlık | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kaynak Tarama |
10 | Risk toplumu ve yeni hastalık rejimi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kaynak Tarama |
11 | Sağlık politikaları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Kaynak Tarama, Grup Çalışması |
12 | Sağlıkta Dönüşüm uygulamaları ve karşılaştırmalar | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama, Grup Çalışması |
13 | Ödev sunumları | Grup Çalışması, Proje Sunumu |
14 | Ödev sunumları | Grup Çalışması, Proje Sunumu |
15 | Final Sınavına Hazırlık Haftası | Bireysel Çalışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sezgin, Deniz (2011), Tıbbileştirilen Yaşam, Bireyselleştirilen Sağlık, İstanbul | |
2 | yrıntı Yayınları Sontag, S. (2003), Metafor olarak Hastalık, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, kalem, yazı tahtası. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |