Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ULS326 - ULUSLARARASI İLİŞKİLER

Kodu: ULS326 Adı: ULUSLARARASI İLİŞKİLER VE CİNSİYET POLİTİKALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İLHAN GÜLLÜ (igullu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders toplumsal cinsiyet konularına kültürel, siyasi ve sosyal yaşam gibi alanlarda kavramsal bir giriş yapacaktır. Eşitsizlik, patriarki, siyasal yaşamda temsil gibi konular farklı çerçevelerde tartışılacaktır. Tarihsel bir analizle toplumsal cinsiyet farklılıklarının nasıl ortaya çıktığı ve evrim geçirildiği analiz edilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Toplumsal cinsiyet ve siyaset hakkında temel kavramları, tartışmaları ve konseptleri öğrenirler PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir.
PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir.
PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir.
PÇ-13 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Toplumsal cinsiyetin siyaseti neden ve nasıl etkilediğini bilirler PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir.
PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir.
PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kadınların sosyal ve siyasi hayata katılımı ve temsili hakkındaki politikaları bilirler PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir.
PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir.
PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders, Uluslararası İlişkiler disiplini ve Cinsiyet Politikaları arasındaki bağlantı noktalarının irdelenmesi üzerinden işler. Uluslararası İlişkiler disiplininde yerleşik teorik perspektifler kapsamında ele alınmayan toplumsal cinsiyet olgusunun ulusal, bölgesel ve uluslararası düzlemleri kesen bir değişken olarak kabulünün uluslararası politikaya bakışta sağladığı açılımlar ve bu açılımların işaret ettiği politika önerileri dersin genel içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş – ders içeriği; öğrenme hedefleri ve sorumlulukları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
2 Feminist Kuramlar ve Epistemolojiler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
3 Uluslararası İlişkiler Kuramları ve Cinsiyetçi Yaklaşımlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
4 Cinsiyetlendirilmiş Bir Yapı olarak Ulus-Devlet Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
5 Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Savaş ve Barış Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
6 Devlet ve Toplumsal Cinsiyet Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
7 Kadına Yönelik Şiddet ve Türleri Edebi Eser İncelemesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Feminist Hareket Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
10 Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
11 Feminist Mücadele Pratikleri: Türkiye Kadın Hareketi Örneği Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
12 Uluslararası İlişkilerde Karar Verme Mekanizmaları ve Kadın Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
13 Terörizm ve Kadın Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
14 Ortadoğu’da Siyasi Çatışmalar, Toplumsal Sorunlar ve Kadın Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
15 AB Temelinde Kadınlara Yönelik Gelişmeler, Sahip Oldukları Haklar ve Kadınların AB Mekanizmalarında Temsili Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Grup çalışması Beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
J. A. Tickner, Gendering World Politics: Issues and Approaches in the Post-Cold War Era, Columbia University Press, 2001. Aksu Bora und Asena Günal (2002) 90’larda Türkiye’de Feminizm, İletişim Yayınları C. Enloe, Maneuvers: The International Politics of Militarizing Women's Lives, University of California Press, 2000. Meyer, Mary K. And Elisabeth Prugl. Gender Politics in Global Governance, New York: Rowman and Littleford Publishers, 1999.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 11 33
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 4 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 3 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150