|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SİNEM UCA (sinemyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Popülizm kuramının ayrıntılı olarak kavramaya çalışılması ile birlikte ülke ve parti/hareket/lider örnekleri üzerinden sol ve sağ, dinsel ve otoriter popülizm formlarını karşılaştırmalı siyasal bir perspektiften okunmasını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 |
PÇ-1 Sosyal Bilimlerde temel araştırma yöntemleri ve ilkeleri konusunda, bağımsız araştırma yürütebilecek düzeyde bilgilere sahiptir. PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-9 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir. PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. PÇ-12 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. PÇ-13 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
|
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders boyunca, popülizm tartışmasıyla ilişkisi içinde, halk, egemenlik, hegemonya, kutuplaşma, kolektif kimlik, temsil, liberal demokrasi, otoriteryanizm, özgürlük, eşitlik gibi siyaset teorisinin temel kavramları, erken popülist hareketler, Latin Amerika`da klasik popülizm, neoliberal popülizm, sol popülizm, aşırı sağ, neo-faşist popülizm, dinsel popülizm gibi örnekler üzerinden işlenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Giriş: dersin tanıtımı ve sorunsalın belirlenmesi. Siyaset biliminde popülizmin incelenmesinde yöntemsel sorunlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 2 | Popülizm nedir? Popülizmin genel özellikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 3 | Popülizmin temel kuram ve tartışmalarına kısa bir bakış. Popülizm literatürünün eleştirel incelemesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 4 | Popülizm ve demokrasi: Patoloji mi, semptom mu, yoksa yeni bir siyaset biçimi mi? | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 5 | Devlet-parti-toplum ilişkilerinin dönüşümü. 1989-sonrası dönemde partilerin “kartelleşmesi” | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 6 | Sistem karşıtı partilerin yükselişi. “Popülist parti” mümkün mü? | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 7 | Toplumsal-siyasal çatışma/bölümlelerin dönüşümü. Popülizm “solcu” mu, yoksa “sağcı” mı? | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Avrupa’da popülizmin yükselişi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 10 | Yeni otoriter “demokrasiler”. Otoriter popülizm(ler) | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 11 | Siyasal katılımın yeni dinamikleri. “Popülist” oy “popüler kesimlerin oyu” mu? | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 12 | Halka seslenişin büyüsü: “Popülist” siyasal söylemin anatomisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 13 | Popülizm ve gerçek sonrası çağ | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 14 | Öğrenci sunumları | Tartışma yöntemi Öğrenci sunumları |
| 15 | Öğrenci sunumları | Tartışma yöntemi Öğrenci sunumları |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Benjamin Moffitt (2022). Popülizm. İstanbul: Liberus | |
| 2 | Benjamin Moffitt (2021). Popülizmin Küresel Yükselişi Performans, Siyasi Üslup ve Temsil. İstanbul: İletişim Yayınları. | |
| 3 | Paul Taggart (2004). Popülizm. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. | |
| 4 | Ersin Kalaycıoğlu (2021). Halk Yönetimi: Demokrasi ve Popülizm Çatışmasında Dünya. İstanbul: Efil Yayınevi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Jan-Werner Müller, ?Popülizm Nedir?, 2017, İletişim Yayıncılık. Albwertazzi, D. And D. McDonnel (2008) Twenty-First Century Populism: The Spectre of Western Euıropean Democracy, Palgrave: Basingstone. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 6 | 24 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||