|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MERVE NURLU, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı öğrencilere aile ve çocuklarla çalışma konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Toplum içinde ailenin yeri ve önemini kavrayabilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Ailede etkileşim kalıplarını kavrayabilir. |
PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Aile ve çocuk refah alanına etki eden toplumsal faktörlerin farkına varabilir. |
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Aile sistemine nasıl müdahalede bulunacağını bilebilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-5 | Aile türleri, işlevleri üzerinde bilgi sahibi olur, aile yapıları üzerinde yorum yapabilir. |
PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders aile kavramı, aile türleri ve işlevleri, aile yapısı, aile yaşam döngüsü ve gelişimsel özellikler, ailesel ilişkiler ve iletişim(eş ve ebeveyn ilişkileri), evlilik sistemi, aile teorileri, ailede değişikliğinin getirdiği sorunlar: Göç, yoksulluk, işsizlik, kentleşme; boşanmış, tek ebeveynli ve parçalanmış aileler, ailede istismar ve şiddet, aile politikaları, Türkiye'de çocuk politikaları ve çocuk hizmetleri, aile ve çocuklarla sosyal hizmet uygulaması gibi konuları içerir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Aile, çocuk, çocukluk kavramlarının tanıtılması ve Derse Giriş | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 2 | Çocuk-aile-çevre interaktif etkileşimi ve çocuk problemlerinin değerlendirilmesi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 3 | Çocuk Gelişim Kuramları I | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 4 | Çocuk gelişimi Kuramları II | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 5 | Çocuk Gelişim Kuramları III | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 6 | Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmette Biyopsikososyal Değerlendirme | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 7 | ÇOCUK İLE SOSYAL HİZMET SÜRECİNDE OTURUMLAR VE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmette Değerlendirme Araçları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 10 | Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmette Değerlendirme Araçlarından Elde Edilen Bilginin Özetlenmesi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 11 | Çocuğun Değerlendirilmesinde Bireysel-Durumsal-Çevresel Faktörler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 12 | Genogramlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 13 | Eko Haritalar, Yansıtıcı Sorular ve Çocuk Çizimleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 14 | Aile Sosyal Hizmeti, Aile kavramı, aile türleri, işlevli aile özellikleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
| 15 | Aile Sistem Yaklaşımları | Soru cevap Beyin Fırtınası |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Hakan, A. (2001). “Tek Ebeveynli Ailelere Yönelik Feminist Sosyal Hizmet Müdahalesi.” Toplum ve Sosyal Hizmet. Ankara | |
| 2 | Cılga, İ. (2005). “Aile Mahkemelerinin İşleyişi Ve Uygulama Sorunları Konusunda Ankara’daki Aile Mahkemelerinde Görevli Hakim Ve Uzmanların Görüşleri” Toplum ve Sosyal Hizmet. Ankara. | |
| 3 | Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi: Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. (İng. Edit: ibrahim Keklik, Türkçe Edit: İbrahim Yıldırım). 2. Türkçe Baskı. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. | |
| 4 | Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 35-65. | |
| 5 | Webb, N. B. (2011). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması (çev. E. Erbay). Nika Yayınevi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 12 | 1 | 10 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||