Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

KOZAKLI MESLEK YÜKSEKOKULU / SHB106 - SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK

Kodu: SHB106 Adı: AİLE VE ÇOCUKLARLA SOSYAL HİZMET Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MERVE NURLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere aile ve çocuklarla çalışma konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Toplum içinde ailenin yeri ve önemini kavrayabilir. PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar.
PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Ailede etkileşim kalıplarını kavrayabilir. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Aile ve çocuk refah alanına etki eden toplumsal faktörlerin farkına varabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Aile sistemine nasıl müdahalede bulunacağını bilebilir. PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder.
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Aile türleri, işlevleri üzerinde bilgi sahibi olur, aile yapıları üzerinde yorum yapabilir. PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders aile kavramı, aile türleri ve işlevleri, aile yapısı, aile yaşam döngüsü ve gelişimsel özellikler, ailesel ilişkiler ve iletişim(eş ve ebeveyn ilişkileri), evlilik sistemi, aile teorileri, ailede değişikliğinin getirdiği sorunlar: Göç, yoksulluk, işsizlik, kentleşme; boşanmış, tek ebeveynli ve parçalanmış aileler, ailede istismar ve şiddet, aile politikaları, Türkiye'de çocuk politikaları ve çocuk hizmetleri, aile ve çocuklarla sosyal hizmet uygulaması gibi konuları içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Aile, çocuk, çocukluk kavramlarının tanıtılması ve Derse Giriş Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
2 Çocuk-aile-çevre interaktif etkileşimi ve çocuk problemlerinin değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
3 Çocuk Gelişim Kuramları I Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
4 Çocuk gelişimi Kuramları II Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
5 Çocuk Gelişim Kuramları III Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
6 Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmette Biyopsikososyal Değerlendirme Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
7 ÇOCUK İLE SOSYAL HİZMET SÜRECİNDE OTURUMLAR VE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav
9 Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmette Değerlendirme Araçları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
10 Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmette Değerlendirme Araçlarından Elde Edilen Bilginin Özetlenmesi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
11 Çocuğun Değerlendirilmesinde Bireysel-Durumsal-Çevresel Faktörler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
12 Genogramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
13 Eko Haritalar, Yansıtıcı Sorular ve Çocuk Çizimleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
14 Aile Sosyal Hizmeti, Aile kavramı, aile türleri, işlevli aile özellikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama Soru Cevap Beyin Fırtınası
15 Aile Sistem Yaklaşımları Soru cevap Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hakan, A. (2001). “Tek Ebeveynli Ailelere Yönelik Feminist Sosyal Hizmet Müdahalesi.” Toplum ve Sosyal Hizmet. Ankara
2 Cılga, İ. (2005). “Aile Mahkemelerinin İşleyişi Ve Uygulama Sorunları Konusunda Ankara’daki Aile Mahkemelerinde Görevli Hakim Ve Uzmanların Görüşleri” Toplum ve Sosyal Hizmet. Ankara.
3 Gladding, S. T. (2012). Aile Terapisi: Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. (İng. Edit: ibrahim Keklik, Türkçe Edit: İbrahim Yıldırım). 2. Türkçe Baskı. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği.
4 Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 35-65.
5 Webb, N. B. (2011). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması (çev. E. Erbay). Nika Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 12 1 10
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 12 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90