Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

KOZAKLI MESLEK YÜKSEKOKULU / SHB117 - SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK

Kodu: SHB117 Adı: GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MERVE NURLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin, insanın fiziksel, duygusal, sosyal ve bilişsel gelişim ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları öğrenmesini sağlayarak, bireyleri gelişim aşamalarına ve gelişim dönemlerinde karşılaşılan özellik ve sorunlara uygun olarak anlamalarına ve açıklamalar getirebilmelerine yardımcı olmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gelişim psikolojisi kavramlarını açıklayabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Gelişim psikolojisi kuramlarını açıklayabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Gelişimsel dönemleri ve bu döneme özgü özellikleri kavrayabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bilişsel gelişim, sosyal gelişim, duygusal gelişim ve fiziksel gelişim ile kişilik gelişimi arasında ilişki kurabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ergenlik dönemi, yetişkinlik dönemi ve yaşlılık dönemi gelişimsel özellikleri ve karşılaşılan sorunları bilebilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gelişim psikolojisi alanının ve konularının tanıtımı; gelişimle ilgili temel sorunlar; gelişimin temel kavramları; gelişim psikolojisinde yöntemler; gelişim kuramları; çocukluk kavramı; döllenme; doğum öncesi gelişim; doğum süreci; bebeklikte gelişim; ilk çocuklukta gelişim; okulöncesi dönemde gelişim; okul çağında gelişim; bilişsel gelişim; okulöncesi dönemde kişilik gelişimi ve sosyal gelişim; okul çağında gelişim; ergenlik döneminde gelişim; yetişkinlik ve yaşlılık dönemleri ele alınmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gelişimle İlgili Temel Kavramlar ve İlkeler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
2 Gelişimi Etkileyen Faktörler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
3 Gelişim Dönemleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
4 Doğum öncesi dönem ve Bebeklik dönemi gelişim: bilişsel, fiziksel, sosyo-duygusal ve dil gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
5 Erken, orta ve geç çocukluk döneminde gelişim, Ergenlik dönemi gelişimsel özellikler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
6 Bilişsel gelişime giriş ve kavramların (biliş, bilişsel gelişim, örgütleme, şema, bilişsel yapı, uyum (adaptasyon), uyma (akkodomation), özümseme (asimilasyon), denge-dengesizlik, yaşantı) Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
7 Ahlak gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav
9 Kişilik gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
10 Gelişim Kuramları: Bilgiyi İşleme Kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
11 Gelişim Kuramları: Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
12 Gelişim Kuramları: Psikoseksüel kuram, Psikososyal Kuram Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
13 Gelişim Kuramları: Piaget’in Bilişsel Kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
14 Mizah gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
15 Ana-Baba Çocuk Etkileşimi; Çocuklarda Görülen Davranış ve Uyum Sorunları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 H. YAVUZER, Çocuk Psikolojisi, Altın Kitaplar
2 Onur, B. (1995). Gelişim psikolojisi. İmge Kitabevi, Ankara.
3 Mustafa, K. O. Ç. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-238.
4 Santrock, J.W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çev. Ed. Galip Yüksel. Ankara: Nobel Yay.
5 Berk, L.E. (2013). Bebekler ve Çocuklar. Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Çeviri Editörü: Nesrin Işıkoğlu Erdoğan. Yedinci Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yay
6 Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. Çev. Ed. Berrin Akman. Ankara: Nobel Y.
7 Piaget, J. (2007). Çocukta Dil ve Düşünme. Çev. Yusuf Turan Günaydın. Ankara: Palme
8 Yazgan-İnanç, B. (2011). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90