Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

KOZAKLI MESLEK YÜKSEKOKULU / SHB203 - SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK

Kodu: SHB203 Adı: İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE 1 Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MERVE NURLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İnsanın gelişim dönemlerini (bebeklik, çocukluk ve ergenlik) anlamak ve yorumlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan gelişimine dair genel bilgileri bilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsan davranışı ve sosyal çevre birlikteliğinin sosyal hizmet ile ilişkisini kavrayabilir. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Gelişimsel dönemleri ve bu döneme özgü özellikleri kavrayabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çocukluk dönemi ruh sağlığı ve davranış bozukluklarını tanıyabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ergenlik dönemi ruh sağlığı ve davranış bozukluklarını tanıyabilir. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders; İnsan davranışı ve sosyal çevre kavramlarının tanımı, kullanımı,İnsan davranışı ve sosyal çevre dersinin sosyal hizmet ile ilişkisini anlamak, gelişimde kalıtım ve çevrenin etkisi ,İnsan gelişimi ve gelişim görevleri kavramlarının açıklanması ,Gelişimde temel kuramlar ,Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek faktörlerin açıklanması,Bebeklik döneminde gelişim süreci ,Erken çocukluk döneminde gelişim süreci ,Erken çocukluk döneminde gelişiminde oluşabilecek riskler,Orta çocukluk döneminde gelişim süreci,Orta çocukluk döneminde gelişimi ve gelişimde oluşabilecek riskler ,Ergenlik döneminde gelişim süreci,Ergenlik döneminde gelişim ve gelişimde oluşabilecek riskler,Değerlendirme ana konularını içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İnsan davranışı ve sosyal çevre kavramlarının tanımı, kullanımı, gelişimde kalıtım ve çevrenin etkisi,İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Dersinin Sosyal Hizmet ile İlişkisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
2 Gelişimde temel kuramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
3 Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
4 Bebeklik Dönemi Gelişim Özellikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
5 Piaget Bilişsel Gelişim Kuramı, Bağlanma Kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
6 Erken çocukluk döneminde gelişim Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
7 Erken çocukluk döneminde gelişiminde riskler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav
9 Orta çocukluk döneminde gelişim özellikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
10 Orta çocukluk döneminde gelişimi ve gelişimde riskler Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
11 Ergenlik döneminde gelişim özellikleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
12 Ergenlik döneminde gelişim ve gelişimde riskler, kimlik karmaşası Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
13 Çocukluk ve ergenlik dönemi ruh sağlığı bozuklukları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
14 Çocukluk ve ergenlik dönemi davranış bozuklukları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
15 Dersin Değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zastrow, C., Kirst-Ashman, K. K., & Çiftçi, D. B. (2015). İnsan davranışı ve sosyal çevre I-II. Nika Yayınevi.
2 DSM-5 TANI ÖLÇÜTLERİ BAŞVURU EL KİTABI. Amerikan Psikiyatri Birliği. Çev. Ertuğrul Köroğlu
3 Duyan, V., Yolcuoğlu, İ.G., Artan, T. (2017). Dünü, Bugünü, Yarınıyla İnsanı Anlamak (İnsan Davranışının Kökenleri ve Sosyal Çevrenin Etkileri). Nar Yayınevi, İstanbul
4 Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (1993). Cocuk ve Ergen Gelisimi. (Çev.) Çelen, N., Dönmez, A. ve Onur, B. Ankara: İmge kitabevi.
5 Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Durdu Baran Çiftci (Çev.). Ankara: Nika Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 6 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90