|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MERVE NURLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilerin gençlik, yetişkinlik ve yaşlılık dönemi, bu dönemlere dair yaşam dönemleri ve sorunlarını analiz ederek bu sorun ve gereksinimlere dair sosyal hizmet bakışının kazandırılması, mezzo sistemde sosyal hizmet uygulamalarının belirlenmesi, sosyal hizmet çalışmalarının organizasyonlarla işbirliği halinde yürütülmesi sürecinin örneklendirilerek aktarımı, genç yetişkinlik ve yaşlılık dönemi biyolojik-psikolojik-sosyolojik özelliklerin ve ruhsal hastalıkların incelenmesi ders kapsamında amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İnsan davranışı ile sosyal ve kültürel etkenlerin ilişkisini açıklayabilir. |
PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Genç ve orta yetişkinlik ile yaşlılık gelişim dönemlerine özgü biyolojik, psikolojik,sosyolojik gelişimi kavrayabilir. |
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyal hizmet uygulamaları ile organizasyonlar arasındaki işbirliğini açıklayabilir. |
PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Mezzo sistemde sosyal hizmet rollerini açıklayabilir. |
PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Genç-orta yetişkinlik ve yaşlılık döneminde sıklıkla karşılaşılan ruhsal ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık geliştirebilir. |
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders; Toplumsal çeşitlilik ve kimlik, sosyal adalet ve insan hakları, toplumsal cinsiyet gibi insan davranışına etki eden sosyal etkenleri; genç ve orta yetişkinlik ile yaşlılık dönemlerine özgü biyolojik-psikolojik ve sosyolojik özellikleri; gelişimsel dönemlere özgü ruhsal rahatsızlıkları; organizasyonlarla sosyal hizmet uygulamaları; mezzo sistemde sosyal hizmet rolleri konularını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Toplumsal Çeşitlilik ve Kimlik | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
2 | Sosyal Adalet, Ayrımcılık, İnsan Hakları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
3 | Millet ve Milliyetçilik | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
4 | Toplumsal Cinsiyet | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
5 | Cinsel Yönelim Kimliği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
6 | Sakatlık ve Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
7 | Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Genç ve Orta Yetişkinlikte Biyolojik Özellikler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
10 | Genç ve Orta Yetişkinlikte Psikolojik Özellikler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
11 | Genç ve Orta Yetişkinlikte Sosyolojik Özellikler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
12 | Genç ve Orta Yetişkinlikte Önemli Sosyal Sorunlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
13 | Yaşlılık | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
14 | Organizasyonlarla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
15 | Mezzo Sistemde Sosyal Hizmet Rolleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Soru Cevap Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Zastrow, C., Kirst-Ashman, K. K., & Çiftçi, D. B. (2015). İnsan davranışı ve sosyal çevre I-II. Nika Yayınevi. | |
2 | DSM-5 TANI ÖLÇÜTLERİ BAŞVURU EL KİTABI. Amerikan Psikiyatri Birliği. Çev. Ertuğrul Köroğlu | |
3 | İstanbul Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri - İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II | |
4 | Yaşlılık ve sosyal hizmet (2019). Editörler: U. Yanardağ ve M.Z.Yanardağ. Nika yayınları. | |
5 | Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri - İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II | |
6 | Yaşam Dönemleri ve uyum sorunları (2020). Editör: Firdevs Savi Çakar. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. | |
7 | Duyan, V., Yolcuoğlu, İ.G., Artan, T. (2017). Dünü, Bugünü, Yarınıyla İnsanı Anlamak (İnsan Davranışının Kökenleri ve Sosyal Çevrenin Etkileri). Nar Yayınevi, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 15 | 15 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 15 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |