|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MERVE NURLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
bu dersin amacı, madde bağımlılığı konusunda bağımlının kendisi ve aile, arkadaş çevresi, okul gibi farklı hizmet alanları ile çalışabilme yeterliği geliştirebilmek, bağımlılık konusunda bilgilendirmek, madde bağımlılığıyla mücadele yöntemleri konusunda farkındalık kazandırabilmeyi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | madde bağımlılığı ve bağımlılığa neden olan faktörleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | madde bağımlılığı çeşitlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-8 Sosyal hizmet alanında edindiği bilgileri kullanarak toplumdaki var olan sorunlara yönelik çözüm odaklı çalışmalar ortaya koyar. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | bağımlılıkla nasıl mücadele edilebileceğini bir sosyal hizmet çalışanı olarak kavrayabilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-8 Sosyal hizmet alanında edindiği bilgileri kullanarak toplumdaki var olan sorunlara yönelik çözüm odaklı çalışmalar ortaya koyar. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Türkiye'deki bağımlılık üzerine oluşturulmuş örgütlenmeler üzerine farkındalık geliştirebilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | bağımlılıkla mücadelede diğer meslekler ile nasıl işbirliği yapabileceğini kavrayabilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bağımlılık, bağımlılık çeşitleri, bağımlılığa neden olan faktörler, bağımlılıkla mücadelede sosyal hizmetin rolleri, sosyal hizmetlerin madde bağımlılığıyla mücadele yöntemleri, sosyal hizmette bağımlılarla çalışmada kullanılan hizmet modeli, madde bağımlılığıyla mücadelede farklı gruplar ile çalışma konularını ve Türkiye'de bağımlılık konusunda örgütlenmeler hakkında bilgi sahibi olmayı içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | bağımlılık, madde bağımlılığı, madde bağımlılığı türleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
2 | madde bağımlılığı için risk faktörleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
3 | bağımlılık ve bağımlılık konusun sosyal hizmet yaklaşımı | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
4 | Türkiye'de bağımlılık ile mücadele eden örgütlenmeler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
5 | bağımlılarla mücadelede genel bilgiler | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
6 | bağımlılıkla mücadelede sosyal hizmetin rolleri ve sorumlulukları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
7 | bağımlılıkla mücadelede koruma ve önleme çalışmaları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | bağımlılıkla mücadelede tedavi ve rehabilitasyon çalışmaları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
10 | bağımlılıkla mücadelede sosyal danışmanlık ve sosyal eğitim | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
11 | bağımlılıkla mücadelede bağımlı bireyle çalışma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
12 | bağımlılıkla mücadelede arkadaş çevresiyle çalışma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
13 | bağımlılıkla mücadelede aile ile çalışma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
14 | bağımlılıkla mücadelede okulla çalışma | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
15 | bağımlılıkla mücadelede diğer mesleklerle işbirliği | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama grup çalışması Soru Cevap Beyin Fırtınası proje sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Doğan B. Yıldırım,(2001). Madde Kullanımı ve Bağımlılığı, Aile ve Toplum, Ankara: Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, Başkanlığı Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, Yıl: 4, Cilt:1, Sayı: 4,s. 79-86. | |
2 | Bağımlılıkta Sosyal Hizmet Uygulamaları (2020). İlker Aktürk, Ömer Faruk Bozdoğan, Gizem Çuhacı, Kültegin Ögel, Gülsüm Melike Şimşek, Nurdan Tokluoğlu | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 15 | 1 | 20 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 9 | 18 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |