|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MERVE NURLU (nurlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MERVE NURLU, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| bireylerin yaşam dönemlerine ve karşılaştığı zorluklar karşısında yaşayabilecekleri uyum problemlerinde sosyal hizmetin rol ve sorumluluğu bilgi ve farkındalığını kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | bebeklik, çocuk ve ergenlik dönemi psikososyal gelişim özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | sosyal uyum güçlüğü ve nedenlerini açıklayabilir. |
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | sosyal hizmette çocuk ve ergenlere yönelik geliştirilen sosyal hizmet modellerini açıklayabilir. |
PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | sosyal hizmette çocuk ve ergenlere yönelik geliştirilen sosyal hizmet müdahale yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-5 | sosyal hizmette planlı değişim sürecini ve dikkat edilmesi gerekenleri açıklayabilir. |
PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. PÇ-31 Sosyal hizmete temel oluşturan diğer disiplinlerden (Psikoloji, Sosyoloji, Hukuk) yararlanır ve konu alanlarıyla ilgili bilgiyi kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| bebeklik, ilk-orta-geç çocukluk- ergenlik dönemi psikosoyal gelişim ve dönemlere özgü karşılaşılabilen uyum sorunları; sosyal uyum güçlüğü; çocuk ve ergenlerde uyum güçlüğü yaşanan özel alanlar olarak mültecilerle sosyal hizmet, engellilere yönelik sosyal hizmet ve bakım altına alınmış çocuklarla sosyal hizmet; sosyal hizmette çocuk ve ergenlere yönelik geliştirilmiş sosyal hizmet modelleri ve müdahale yöntemleri; çocuk ve ergenlerde sosyal hizmet müdahalesinde planlı değişim süreci konularını içermektedir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Gelişim dönemleri ve uyum sorunlarına derse giriş | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 2 | Bebeklik dönemi ve özellikleri ilk çocuklukta psikososyal gelişim | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 3 | orta ve geç çocuklukta psikososyal gelişim çocuklukta karşılaşılan uyum ve davranış problemleri | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 4 | ergenlik dönemi psikososyal gelişim ve uyum problemleri | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 5 | sosyal uyum güçlüğü ve nedenleri | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 6 | suça sürüklenen çocuklara yönelik sosyal hizmet | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 7 | mülteci ve sığınmacı çocuklara yönelik sosyal hizmet | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | engelli çocuk ve gençlere yönelik sosyal hizmet | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 10 | bakım altına alınmış çocuklara yönelik sosyal hizmet | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 11 | çocuk ve gençlere hizmet veren sosyal hizmet kuruluşları | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 12 | sosyal hizmette planlı değişim süreci | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 13 | çocuk ve gençlere yönelik sosyal hizmet modelleri | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 14 | çocuk ve gençlere yönelik sosyal hizmet müdahale yöntemleri | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 15 | dersin değerlendirilmesi | tartışma yöntemi anlatma yöntemi örnek olay yöntemi problem çözme yöntemi kaynak tarama rapor hazırlama soru cevap grup çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Çakar, F. S. (2018). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Pegem Atıf İndeksi, 001-478. | |
| 2 | Eryalçın, M., & Duyan, V. (2021). Suça sürüklenen çocuk ve gençler (Vol. 120). Yeni İnsan Yayınevi. | |
| 3 | Demirbilek, S. (2000). KORUNMAYA MUHTAÇ GENÇLERİN TOPLUMA KAZANDIRILMASINDA YETİŞTİRME YURTLARI. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2). | |
| 4 | Türkmen, B. (2005). SOSYAL RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR, GENÇLER VE YAŞLILAR. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 15 | 1 | 10 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 50 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||