|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET CANSIZ (mehmetcansiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersi alan öğrenci; Endüstri toplumuna dönüşürken çalışma yaşamı ve kurumlarda meydana gelen değişiklikleri açıklayabilecek, Teknolojik gelişmeyle birlikte artan endüstrileşmenin nedenlerini ve günümüz toplumları ve iş gücü üzerindeki etkilerini yorumlayabilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Endüstri sosyolojisinin konusunu ve değişimin anlamını tartışabilecektir. Endüstri sosyolojisinin konusunu açıklar. Sanayi ve girişimcilik konularını açıklar. İş ve çalışma ile ilgili kavramları ayırt eder. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Sosyolojik olarak geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çalışma hayatı ile ilgili verileri anlayabilecek, kullanabilecek ve analiz edebilecek sosyolojik bilgiye sahip olabillir. |
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Modern işgücünün oluşumunu analiz etme yeteneği kazanabilir. |
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Derste teknolojik gelişme ile birlikte değişen uzmanlaşma süreci, endüstrileşmenin nedenleri, özellikleri ve etkileri, toplumsal yapı ile endüstriyel kurumların ilişkisi, çalışma gruplarının oluşturduğu sosyal organizasyonlar, işçinin çalışma ortamı içinde oynadığı roller sendikalar, çalışma gruplarının yapısı, gibi konular ele alınacaktır. Sanayileşme kavramına tarihsel bir süreç içerisinde bakılarak sanayileşme öncesi ve sonrası toplumsal ilişkiler, yaklaşımlar, sanayileşmenin getirdiği sorunlar incelenerek, is ve çalışma konularına sanayileşmiş, sanayileşmemiş toplumlara göre bakmak, sanayinin bugünkü sorunları, çalışan kitlenin (isçilerin-mavi yakalıların) endüstriyel ilişkiler içerisinde oynadığı rol ve beklentileri, Türkiye’de sanayinin tarihsel gelişimi ve bugünü gibi konulara dersin içeriğini oluşturmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tarım toplumundan sanayi toplumuna dönüşümün dinamikleri nelerdir? | Anlatma ve tartışma |
2 | Sanayi toplumuna dönüşümde girişimcilik ve yeniliğin etkileri. | Anlatma ve tartışma |
3 | Sanayi toplumunda bireyin gelişimi ve önemi. | Anlatma ve tartışma |
4 | Sanayi toplumunda kültürel değişimler. | Anlatma ve tartışma |
5 | Sanayi toplumunda devlet yapılanması ve bürokrasi. | Anlatma ve tartışma |
6 | Sanayi toplumunda eğitim, üniversiteler ve bilim. | Anlatma ve tartışma |
7 | Fordist üretim ve post fordist üretimin özellikleri. | Anlatma ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Risk toplumunun özellikleri. | Anlatma ve tartışma |
10 | Küreselleşmenin özellikleri | Anlatma ve tartışma |
11 | Çalışma yaşamının gelişimi. | Anlatma ve tartışma |
12 | Türkiye'de sanayileşme 1800-1960 | Anlatma ve tartışma |
13 | Türkiye'de sanayileşme 1960-2021 | Anlatma ve tartışma |
14 | Sanayi sonrası toplum, bilgi toplumu ve dijitalleşme (1) | Anlatma ve tartışma |
15 | Sanayi sonrası toplum, bilgi toplumu ve dijitalleşme (2) | Anlatma ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1)Soyer Serap. (1996) Endüstri Sosyolojisine Giriş, İzmir: Saray Yayıncılık. 2)Türkdoğan Orhan. (1981) Sanayi Sosyolojisi, Türkiye’nin Sanayileşmesi Dün-Bugün- Yarın, -Ankara: Töre Yayınevi | |
2 | 2)Türkdoğan Orhan. (1981) Sanayi Sosyolojisi, Türkiye’nin Sanayileşmesi Dün-Bugün- Yarın, -Ankara: Töre Yayınev | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Dersin malzemeleri ilgili, makale, kitap, sunuş ve videolardan oluşmaktadır. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 15 | 45 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 15 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 2 | 6 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |