Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / SOS 235 - SOSYOLOJİ

Kodu: SOS 235 Adı: ENDÜSTRİ SOSYOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET CANSIZ (mehmetcansiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersi alan öğrenci; Endüstri toplumuna dönüşürken çalışma yaşamı ve kurumlarda meydana gelen değişiklikleri açıklayabilecek, Teknolojik gelişmeyle birlikte artan endüstrileşmenin nedenlerini ve günümüz toplumları ve iş gücü üzerindeki etkilerini yorumlayabilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Endüstri sosyolojisinin konusunu ve değişimin anlamını tartışabilecektir. Endüstri sosyolojisinin konusunu açıklar. Sanayi ve girişimcilik konularını açıklar. İş ve çalışma ile ilgili kavramları ayırt eder. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Sosyolojik olarak geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çalışma hayatı ile ilgili verileri anlayabilecek, kullanabilecek ve analiz edebilecek sosyolojik bilgiye sahip olabillir. PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Modern işgücünün oluşumunu analiz etme yeteneği kazanabilir. PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir.
PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Derste teknolojik gelişme ile birlikte değişen uzmanlaşma süreci, endüstrileşmenin nedenleri, özellikleri ve etkileri, toplumsal yapı ile endüstriyel kurumların ilişkisi, çalışma gruplarının oluşturduğu sosyal organizasyonlar, işçinin çalışma ortamı içinde oynadığı roller sendikalar, çalışma gruplarının yapısı, gibi konular ele alınacaktır. Sanayileşme kavramına tarihsel bir süreç içerisinde bakılarak sanayileşme öncesi ve sonrası toplumsal ilişkiler, yaklaşımlar, sanayileşmenin getirdiği sorunlar incelenerek, is ve çalışma konularına sanayileşmiş, sanayileşmemiş toplumlara göre bakmak, sanayinin bugünkü sorunları, çalışan kitlenin (isçilerin-mavi yakalıların) endüstriyel ilişkiler içerisinde oynadığı rol ve beklentileri, Türkiye’de sanayinin tarihsel gelişimi ve bugünü gibi konulara dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tarım toplumundan sanayi toplumuna dönüşümün dinamikleri nelerdir? Anlatma ve tartışma
2 Sanayi toplumuna dönüşümde girişimcilik ve yeniliğin etkileri. Anlatma ve tartışma
3 Sanayi toplumunda bireyin gelişimi ve önemi. Anlatma ve tartışma
4 Sanayi toplumunda kültürel değişimler. Anlatma ve tartışma
5 Sanayi toplumunda devlet yapılanması ve bürokrasi. Anlatma ve tartışma
6 Sanayi toplumunda eğitim, üniversiteler ve bilim. Anlatma ve tartışma
7 Fordist üretim ve post fordist üretimin özellikleri. Anlatma ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Risk toplumunun özellikleri. Anlatma ve tartışma
10 Küreselleşmenin özellikleri Anlatma ve tartışma
11 Çalışma yaşamının gelişimi. Anlatma ve tartışma
12 Türkiye'de sanayileşme 1800-1960 Anlatma ve tartışma
13 Türkiye'de sanayileşme 1960-2021 Anlatma ve tartışma
14 Sanayi sonrası toplum, bilgi toplumu ve dijitalleşme (1) Anlatma ve tartışma
15 Sanayi sonrası toplum, bilgi toplumu ve dijitalleşme (2) Anlatma ve tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1)Soyer Serap. (1996) Endüstri Sosyolojisine Giriş, İzmir: Saray Yayıncılık. 2)Türkdoğan Orhan. (1981) Sanayi Sosyolojisi, Türkiye’nin Sanayileşmesi Dün-Bugün- Yarın, -Ankara: Töre Yayınevi
2 2)Türkdoğan Orhan. (1981) Sanayi Sosyolojisi, Türkiye’nin Sanayileşmesi Dün-Bugün- Yarın, -Ankara: Töre Yayınev
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Dersin malzemeleri ilgili, makale, kitap, sunuş ve videolardan oluşmaktadır.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 15 45
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 15 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 2 6
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140