|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK (UZAKTAN ÖĞRETİM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SONER METE (sonermete@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Gelişmekte olan toplumların en büyük sorunlarından biri haline gelen ve yeterince üzerinde durulmayan uygunsuz ilaç kullanımına dikkat çekmek , sorunun ciddiyeti hakkında bilinçlendirmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gelişmekte olan toplumların en büyük sorunlarından biri haline gelen ve yeterince üzerinde durulmayan uygunsuz ilaç kullanımına dikkat çekmek , sorunun ciddiyeti hakkında bilinçlenir |
PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır. PÇ-12 Alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır ve mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir PÇ-17 Alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Akılcı ilaç kullanımı (AİK) ile ilgili temel kavram ve tanımları açıklayabilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-9 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir PÇ-15 Alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur PÇ-16 Alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-17 Alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mevzuat ve yasal düzenlemelerin Akılcı ilaç Kullanımına sağladığı faydaları ve bireysel sorumlulukları kazanır |
PÇ-4 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
PÇ-5 Alanında sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikler düzenler ve yönetir. PÇ-12 Alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır ve mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir PÇ-17 Alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Farmakovijilans (İlaç güvenliliği) konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olur |
PÇ-11 Öğrenciler alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. PÇ-12 Alanında görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata uygun davranır ve mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir PÇ-13 Alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. PÇ-17 Alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahip olur PÇ-18 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Akılcı İlaç Kullanımı ile İlgili Kavramlar ve Tanımlar, Akılcı İlaç Kullanımında Durum Tespiti ve İlkeler, Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye’deki ve Dünyadaki Durum Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri, AİK‘in Taraflarını İlgilendiren Roller, AİK’i Yakından İlgilendiren Bazı Temel Konular, Özel Durumlarda İlaçların Akılcı Kullanımı, Akılcı Antibiyotik Kullanımı, Teşhis, Tedavi ve Uyunç Kavramlarının Akılcı İlaç Kullanımındaki Kilit Önemleri, Farmakovijilans Tanımlar ve Kavramlar, Farmakolojik Kavramlar ve İlaçların Uygulama-kullanım Şekilleri, İlaca Dair Bilgiler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Akılcı İlaç Kullanımı (AİK) ile İlgili Kavramlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
2 | Akılcı İlaç Kullanımı ile İlgili Tanımlar | Anlatma Yöntemi |
3 | Akılcı İlaç Kullanımında Durum Tespiti ve İlkeler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
4 | Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye’deki ve Dünyadaki Durum | Anlatma Yöntemi |
5 | Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
6 | Akılcı İlaç Kullanımı taraflarını İlgilendiren Roller | Anlatma Yöntemi |
7 | Akılcı İlaç Kullanımını Yakından İlgilendiren Bazı Temel Konular | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Özel Durumlarda İlaçların Akılcı Kullanımı | Anlatma Yöntemi |
10 | Akılcı Antibiyotik Kullanımı | Örnek Olay Yöntemi |
11 | Teşhis, Tedavi ve Uyunç Kavramlarının Akılcı İlaç Kullanımındaki Kilit Önemleri | Anlatma Yöntemi |
12 | Farmakovijilans Tanımlar ve Kavramlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
13 | Farmakolojik Kavramlar | Anlatma Yöntemi |
14 | İlaçların Uygulama-kullanım Şekilleri | Anlatma Yöntemi |
15 | İlaca Dair Bilgiler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yakındoğu Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Farmakovijilans El Kitabı. Lefkoşa 2013 | |
2 | Farmakovijilans ve Uygulamaları. Prof. Dr. Semra Şardaş, Marmara Üniversitesi Toksikoloji Anabilim Dalı | |
3 | T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı, 2013 SGK Yayın No: 112 •T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu Başka nlığı, 2013SGK Yayın No: 104 •T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı, 2013 SGK Yayın No: 107 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sunum, Projeksiyon, Ders Kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 7 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 80 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 13 | 13 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |