|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK (UZAKTAN ÖĞRETİM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | VEYSEL ŞİRVAN ÇETİN (veyselcetin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
VEYSEL ŞİRVAN ÇETİN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı sağlık psikolojisi ile ilgili temel kavramları, ilgili araştırma yöntemlerini aktarmaktadır. Sağlık, hastalık ve iyilik hali ile ilgili biyolojik, psikolojik ve sosyal kavramlar incelenecektir. Sağlıkla ilgili inançlar, bağımlılık, acı, stres gibi konular ilgili literatür ve güncel çalışmalar ışığında, aktarmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sağlık psikolojisine dair temel kavram ve kuramları tanımlar. |
PÇ-2 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Stresi tanımlar, stresle başa çıkma yollarını kullanabilir. |
PÇ-7 Alanında öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Ağrı fizyolojisini ve ağrı türlerini açıklayabilir. |
PÇ-7 Alanında öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir PÇ-8 Alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sağlıklı beslenmeyi diyet ve yeme alışkanlıkları çerçevesinde analiz edebilir |
PÇ-15 Alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur PÇ-16 Alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yaygın olarak kullanılan fiziksel aktiviteyi artırıcı müdahale tekniklerini açıklayabilir |
PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır. PÇ-5 Alanında sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikler düzenler ve yönetir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Psikolojinin tanımı, kapsamı, alt dalları, sağlık nedir, sağlıklı olmanın bileşenleri nelerdir, anormalliğin ve normalliğin kriterleri nelerdir, stres nedir, stres modelleri nelerdir, stresin fiziksel ve psikolojik etkileri, stresle başa çıkma yolları nelerdir, ağrı fizyolojisi, ağrı çeşitleri ve kuramları, ağrı yönetimi, sağlıklı beslenme, diyet ve yeme alışkanlıkları, fiziksel aktiviteyi arttırmak için gerekli davranışlar nelerdir, sağlıklı uyku nedir, uyku hijyeni nedir, uyku döngüsü ve uyku evreleri nelerdir, bağımlılık nedir, bağımlılık türleri hangileridir, alkol bağımlılığı, depresyon, kaygı bozuklukları, demans, alzheimer, psikotik bozukluklar nelerdir, yas süreci, ruhsal travma türleri nelerdir? | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Psikolojinin tanımı ve alt dalları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Sağlık tanımı, sağlıklı olmanın bileşenleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Anormalliğin ve Normalliğin kriterleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Stresin tanımı ve modelleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Stresin fiziksel ve psikolojik belirtileri, Stresle başa çıkma yolları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Ağrı fizyolojisi, Ağrı türleri ve Ağrı kuramları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Sağlıklı beslenme, diyet, yeme alışkanlıkları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sağlıklı fiziksel aktivite, fiziksel aktiviteleri arttırma yolları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Uyku hijyeni, uyku döngüsü, uykunun evreleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Bağımlılık, bağımlılık türleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Alkol Bağımlılığı, madde bağımlılığı | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Depresyon, kaygı bozuklukları, demans, alzheimer | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Yas süreci, yas tepkileri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
15 | ruhsal travmalar | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sağlık Psikolojisi, Jane ODGEN, Nobel Akademik Yayıncılık | |
2 | Sağlık Psikolojisi Ders Kitabı, Doç. Dr. Gülbahar BAŞTUĞ, Anadolu Üniversitesi Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 8 | 16 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |