Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / TDS 215 - TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK (UZAKTAN ÖĞRETİM)

Kodu: TDS 215 Adı: TIBBİ LABORATUVAR Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK (UZAKTAN ÖĞRETİM)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SONER METE (sonermete@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Tıbbi laboratuvar biriminde genel işleyiş ve verilen hizmetler hakkında bilgi sahibi olmak ve tıbbi sekreter olarak laboratuvarda gerçekleştirilen işlemler ve bu işlemlerde kullanılacak ön bilgiler hakkında bilgi sahibi olmayı amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tıbbi laboratuvar kavramlarını ve işleyişini açıklayabilir PÇ-2 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-4 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır.
PÇ-9 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÇ-15 Alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tıbbi laboratuvarda gerçekleştirilen analizlerin sistematik işleyişi ve tüm aşamaları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır.
PÇ-7 Alanında öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir
PÇ-8 Alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
PÇ-14 Temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim bilgisine sahip olur.
PÇ-15 Alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
PÇ-18 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Laboratuvar malzemelerinin sınıflandırılması, temini, stoklanması ve yönetimi süreçlerine katkı sağlar ve güvenli çalışma kurallarını uygular. PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır.
PÇ-7 Alanında öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir
PÇ-11 Öğrenciler alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
PÇ-13 Alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
PÇ-16 Alanındaki literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-17 Alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahip olur
PÇ-18 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Laboratuvar bilgi ve kalite yönetimi süreçlerini aktif olarak kullanır ve süreçlerde iyileştirmeye yönelik katkılar sağlar. PÇ-2 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır.
PÇ-8 Alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
PÇ-9 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÇ-13 Alanında kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
PÇ-15 Alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik programı çerçevesinde, hizmet verecekleri Tıbbi laboratuvar biriminde bulunan malzemeler, gerçekleştirilen tahlil ve tetkikler, laboratuvar işleyiş ve numune kabul red kriterleri, Laboratuvar bilgi sistemi, uygulanan kalite ve hizmet işlemleri, tıbbi laboratuvarda güvenlik, ICD kodları hakkında genel bilgi, Farmakolojik kavramlar ve ilaç uygulama yolları ve farmasötik şekilleri, tıbbi laboratuvar akreditasyonu hakkında konuları içermektedir
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tıbbi laboratuvarda kavramlar ve çalışma esasları Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
2 Tıbbi laboratuvar analizler ve numune hazırlık süreçleri Anlatma Yöntemi
3 Tıbbi laboratuvar malzemelerinin sınıflandırılması, temini ve adlandırılması Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
4 Tıbbi laboratuvarda güvenli çalışma ilkeleri ve tıbbi atık yönetimi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
5 Laboratuvar hizmetlerinde hizmet kalite standartları Anlatma Yöntemi
6 Tıbbi laboratuvar tetkikleri ve işleyişi Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
7 Örneklerin laboratuvara kabulü, ayrıştırılması ve analizi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Tıbbi laboratuvar bilgi yönetim sisteminin işleyişi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
10 Tıbbi laboratuvar bilgi yönetim sisteminin işleyişi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
11 Tıbbi laboratuvar bilgi yönetim sisteminin işleyişi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
12 ICD (Uluslar Arası Tanı Sınıflaması) Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
13 Dezenfeksiyon-antisepsi-sterilizasyon işlemleri ve kavramları Anlatma Yöntemi
14 Farmakolojik kavramlar ve ilaçların uygulama kullanım şekilleri Anlatma Yöntemi
15 Tıbbi laboratuvar akreditasyonu Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Klinik Laboratuvarda Temel Kavramlar, Uzm. Dr. Ayşegül AKBAY Dr. Yeşim ÖZTAŞ Dr. Gülendam BOZDAYI, Ankara üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yayınları Yayın No:1, 2000
2 Laboratuvar bilgi yönetimi sistemi kılavuzu, Can Eroğlu Bilgi Sistemleri Ltd. Sti
3 Tıbbi Kayıt ve Hastane Otomasyonu, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI ERZURUM, 2019
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, İnteraktif eğitim sistemi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 80

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 12 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 14 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90