|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FARUK BOZDAĞ (faruk.bozdag@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Öğrenciler staj görmektedir. | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilerin, PDR alanıyla ilgili olarak öğrendiklerinin okul ortamında uygulanmasıyla yetkinliklerinin geliştirilmesini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Okul PDR hizmetlerine ilişkin mevzuatı kavrar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-1 Türk Milli eğitim sistemi ve mevzuatını, sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini tanır. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Örnek okul PDR programlarını inceler. |
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Temel PDR bilgilerini kullanarak eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal PDR etkinliklerini planlar. |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar. PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-28 Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetler sunar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Temel PDR bilgilerini kullanarak, eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal PDR etkinliklerini uygular. |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar. PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. PÇ-28 Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetler sunar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | Öğrencilerin farklı alanlardaki gereksinimlerini ve özelliklerini belirleme yönelik bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak sonuçlarını yorumlar. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir. PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar. PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-6 | Temel PDR bilgilerini kullanarak grup rehberliği etkinlikleri planlar. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-31 Grupla psikolojik danışma sürecine ilişkin anlayış geliştirir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-7 | Temel PDR bilgilerini kullanarak grup rehberliği etkinlikleri uygular. |
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular. PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir. PÇ-31 Grupla psikolojik danışma sürecine ilişkin anlayış geliştirir. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Okul öncesi, ilkokul, ortaokul veya liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Okul RPD hizmetleri mevzuatı | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 2 | Okul RPD programlarına ilişkin örnekler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 3 | Eğitsel RPD etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 4 | Eğitsel RPD etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 5 | Mesleki RPD etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 6 | Mesleki RPD etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 7 | Kişisel-sosyal RPD etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kişisel-sosyal RPD etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 10 | Test dışı teknikler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 11 | Psikolojik testler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 12 | Grup rehberliği etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 13 | Grup rehberliği etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 14 | Grup rehberliği etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 15 | Grup rehberliği etkinlikleri | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Erkan, S. & Kaya, A. (2009). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 2 | Erkan, S. & Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 3 | Erkan, S. & Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 4 | Erkan, S. & Kaya, A. (2016). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları IV. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 5 | Gazioğlu, A. E. İ. ve Ilgar, M. Ş. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 6 | Milli Eğitim Bakanlığı (2022). Sınıf rehberlik etkinlikleri. http://orgm.meb.gov.tr/www/sinif-rehberlik-etkinlikleri-1-cilt/icerik/1777 | |
| 7 | Owen Korkut F., Owen D. W., Karaırmak, Ö. (2013). Okul psikolojik danışmanları için el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. | |
| 8 | Özgüven, İ.E. (2007). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 9 | Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: Pegem Akademi. | |
| 10 | Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. Ankara: PDR-DER Yayınları. | |
| 11 | Voltan-Acar, N. (2019). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar ve deneyler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 12 | Voltan-Acar, N. (2020). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 8 | 1 | 40 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 16 | 1 | 60 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 8 | 14 | 112 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 15 | 60 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
| c) Performans Ödevi | 3 | 12 | 36 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 300 | ||