Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB 401 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: MB 401 Adı: OKULLARDA RPD UYGULAMALARI 1 Teorik+Uygulama: 2+6 AKTS: 10
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FARUK BOZDAĞ (faruk.bozdag@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Öğrenciler staj görmektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin, PDR alanıyla ilgili olarak öğrendiklerinin okul ortamında uygulanmasıyla yetkinliklerinin geliştirilmesini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Okul PDR hizmetlerine ilişkin mevzuatı kavrar. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar.
PÇ-1 Türk Milli eğitim sistemi ve mevzuatını, sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini tanır.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Örnek okul PDR programlarını inceler. PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Temel PDR bilgilerini kullanarak eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal PDR etkinliklerini planlar. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar.
PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar.
PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar.
PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar.
PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-28 Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetler sunar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Temel PDR bilgilerini kullanarak, eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal PDR etkinliklerini uygular. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar.
PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar.
PÇ-16 Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde öğretmenlere ve ailelere müşavirlik hizmeti sunar.
PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar.
PÇ-27 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-28 Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetler sunar.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Öğrencilerin farklı alanlardaki gereksinimlerini ve özelliklerini belirleme yönelik bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak sonuçlarını yorumlar. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-8 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanmak üzere ihtiyacına bağlı olarak bir ölçme aracı geliştirir.
PÇ-9 İhtiyaçlar çerçevesinde kullanabileceği test ve test dışı teknikleri uygular, değerlendirir ve sonuçları yorumlar.
PÇ-19 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, istatistiksel analizler yaparak verileri yorumlar ve değerlendirir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-6 Temel PDR bilgilerini kullanarak grup rehberliği etkinlikleri planlar. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-31 Grupla psikolojik danışma sürecine ilişkin anlayış geliştirir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-7 Temel PDR bilgilerini kullanarak grup rehberliği etkinlikleri uygular. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-7 Bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran oryantasyon programı hazırlar ve uygular.
PÇ-11 Rehberlik programlarını hazırlar, uygular, gerektiğinde kurumun ihtiyaçlarına göre uyarlar ve geliştirir.
PÇ-31 Grupla psikolojik danışma sürecine ilişkin anlayış geliştirir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Okul öncesi, ilkokul, ortaokul veya liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Okul RPD hizmetleri mevzuatı Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
2 Okul RPD programlarına ilişkin örnekler Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
3 Eğitsel RPD etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
4 Eğitsel RPD etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
5 Mesleki RPD etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
6 Mesleki RPD etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
7 Kişisel-sosyal RPD etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
8 Ara Sınav
9 Kişisel-sosyal RPD etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
10 Test dışı teknikler Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
11 Psikolojik testler Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
12 Grup rehberliği etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
13 Grup rehberliği etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
14 Grup rehberliği etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
15 Grup rehberliği etkinlikleri Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, alan gezisi, gözlem, rapor hazırlama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Erkan, S. & Kaya, A. (2009). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I. Ankara: Pegem Akademi.
2 Erkan, S. & Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları II. Ankara: Pegem Akademi.
3 Erkan, S. & Kaya, A. (2017). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları III. Ankara: Pegem Akademi.
4 Erkan, S. & Kaya, A. (2016). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları IV. Ankara: Pegem Akademi.
5 Gazioğlu, A. E. İ. ve Ilgar, M. Ş. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Ankara: Pegem Akademi.
6 Milli Eğitim Bakanlığı (2022). Sınıf rehberlik etkinlikleri. http://orgm.meb.gov.tr/www/sinif-rehberlik-etkinlikleri-1-cilt/icerik/1777
7 Owen Korkut F., Owen D. W., Karaırmak, Ö. (2013). Okul psikolojik danışmanları için el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
8 Özgüven, İ.E. (2007). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Pegem Akademi.
9 Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: Pegem Akademi.
10 Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. Ankara: PDR-DER Yayınları.
11 Voltan-Acar, N. (2019). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar ve deneyler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
12 Voltan-Acar, N. (2020). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 8 1 40
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 1 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 8 14 112
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 15 60
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 3 12 36
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 12 36
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 300