|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FARUK BOZDAĞ (faruk.bozdag@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilerin bireysel psikolojik danışma beceri ve tekniklerini uygulayarak yetkinlik kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bireysel psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlar |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | Terapötik becerileri bireysel psikolojik danışma sürecinde uygular |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Bireysel psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Bireysel psikolojik danışma sürecini etik ilkeler doğrultusunda yürütür |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-13 Mesleki gelişimi için kendi yeterliliklerini değerlendirir, sınırlarının farkında olur ve bunları geliştirmeye yönelik planlamalar yapar, uygular. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | Psikolojik danışmada ön görüşmeyi gerçekleştirir |
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-6 | Danışanın amaçlarının belirlenmesine yardım eder |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-7 | Danışanın problemini tanımlar ve değerlendirir |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-8 | Danışanın probleminin çözümüne ilişkin uygun müdahale tekniklerini uygular |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-9 | Psikolojik danışma oturumlarını uygun bir şekilde sonlandırır |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-10 | Gerekli durumlarda izleme çalışmalarını planlar |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-11 | Danışanları gerektiğinde nereye sevk edeceğini bilir |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-14 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hesap verilebilirlik ilkesi çerçevesinde yürütür ve gerekli kayıtları tutar, yıllık raporları hazırlar, psikolojik danışma süreciyle ilgili kayıtların gizliliğini sağlar. PÇ-17 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini artırmak amacıyla diğer çalışanlarla, velilerle ve kurumlarla işbirliği yapar. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| DÖÇ-12 | Kültürel farklılıkların danışma sürecini nasıl etkileyebildiğini fark eder |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-15 Özel gereksinimi olan bireylerin mevcut potansiyellerini fark etmeleri, bunları geliştirmelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri sunar. PÇ-30 Toplumların ve bireylerin kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerinin tanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. PÇ-33 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini hak savunuculuğu (dezavantajlı gruplar, çocuklar vb) bağlamında yürütür. |
Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Süpervizyon altında psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kuram ve uygulama ilişkisi, etik ilkeler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 2 | Psikolojik danışma basamakları (Danışanla ilk ilişkinin kurulması) | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 3 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 4 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 5 | Psikolojik danışma basamakları (Problemin tanımlanması) | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 6 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 7 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Psikolojik danışma basamakları (Amaç oluşturma) | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 10 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 11 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 12 | Psikolojik danışma basamakları (Müdahalede bulunma) | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 13 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 14 | Terapötik koşul ve beceriler | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 15 | 14- Psikolojik danışma basamakları (Sonlandırma) | Anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması, rol yapma, beceri geliştirme, rapor hazırlama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Carnevale, J. P. (2001). Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (Çev. Deniz Albayrak-Kaymak). Anahtar Kitaplar Yayınevi: İstanbul. | |
| 2 | Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları (Çeviren: Tuncay. Ergene). İstanbul: Mentis Yayınları. | |
| 3 | Hackney, H., Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (Çev: T.Ergene, S. Aydemir Sevim ). Ankara: Mentis Yayıcılık. | |
| 4 | Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (Çev.: G. Sart). Nobel Akademi, Ankara. | |
| 5 | Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem Akademi. | |
| 6 | Voltan-Acar, N. (2022). Yeniden terapötik iletişim: Kişilerarası ilişkiler. Ankara: Nobel Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, powerpoint sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 8 | 1 | 40 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 16 | 1 | 60 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | |||
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 2 | 12 | 24 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 0 | ||
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
| Final Sınavı | 0 | ||
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||