|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN UZLAŞIR (serkanuzlasir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bireylerin sağlıklı bir bedene sahip olabilmesi için kendine uygun bir fiziksel aktivite yapması, bunun yanı sıra yeterli ve dengeli beslenmesi gerektiğini öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Genel beslenme ilkelerini kavrayabilmeli. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına ilişkin temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Temel ve yardımcı besin öğelerini ve bunların sindirim süreçlerini açıklayabilme. |
PÇ-6 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, sağlık ile ilişkili temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Karbonhidrat, protein, lipid, vitamin, mineral ve su öğelerinin temel kimyasal özelliklerini, kaynaklarını, vücuttaki eksiklik ve fazlalığın getireceği sonuçları tanımlayabilmeli. |
PÇ-6 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, sağlık ile ilişkili temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Kilo kontrolünün sağlanmasında vücut kitle indeksi ve bazı vücut kompozisyonu ölçüm yöntemlerini kavrayabilme. |
PÇ-6 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, sağlık ile ilişkili temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Besin öğeleri, beslenme bozuklukları, diyetler, beden kitle indeksi, sağlıklı beslenme önerileri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Besin ve beslenme kavramları, sporcularda beslenmenin önemi, beslenme piramidinin açıklanması, temel ve yardımcı besin öğelerinin tanıtılması, sağlıklı beslenme ve sporcu beslenmesindeki temel ilkeler | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
2 | Karbonhidrat metabolizması, kaynakları, sınıflandırılması, glisemik indeks kavramı, basit ve bileşik karbonhidratların kas glikojen düzeyine etkisi ve sportif performansa etkisi | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
3 | İnozin koenzim Q10 arı poleni, vitemin ve mineraller | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
4 | Egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında kullanılması önerilen karbonhidratlar ve nedenleri, karbonhidrat yüklemesi, karbonhidratlı içecekler | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
5 | Lipidler, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, lipidlerin sınıflandırması, trans yağlar, omega3-6, lipoproteinler ve KAH ilişkisi, egzersizin lipoproteinlere etkisi | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
6 | Protein, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, aminoasit metabolizması, sportif performansta ergojenik olarak kullanımları ve miktarları | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
7 | Vitaminler, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, egzersizde vitaminlerin rolü ve vitamin ihtiyacı. | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mineraller, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, egzersizde minerallerin rolü ve mineral ihtiyacı. | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
10 | Su, sindirimi ve vücuttaki görevleri, sıvı dengesi, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, egzersizde suyun rolü ve su ihtiyacı | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
11 | Müsabaka öncesi dönemin beslenmesinde yenmesi gereken ve yenmemesi gereken besinler ve nedenleri, sportif branşlara özgü beslenme önerileri | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
12 | Yarışma sırasında tüketilecek besinler ve vücuttaki etkileri, müsabaka sonrası beslenmede dikkat edilecekler, sıcak havadaki yarışmalara hazırlıkta beslenme | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
13 | Kilo kontrolünün sağlanmasında enerji dengesi kavramı ve sağlıkla ilişkisi, günlük enerji harcamasının hesaplanması | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
14 | Çocuk ve gençlerde beslenme | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
15 | Özel Durumlarda Beslenme | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Egzersiz Ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ersoy Gülgün, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004 | |
2 | Spor ve Beslenme, Ziyanur Ateş, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,2003 | |
3 | Gülgün Ersoy, Fiziksel Uygunluk (Fitnes) Spor Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler, 2. Baskı, 2016, 451. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 5 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | 2 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 6 | 30 |
c) Performans Ödevi | 4 | 6 | 24 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 4 | 1 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 4 | 1 | 4 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 5 | 1 | 5 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 153 |