Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / RPDAE 404 - REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

Kodu: RPDAE 404 Adı: TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FARUK BOZDAĞ (faruk.bozdag@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin, genel olarak travma sonrası psikolojik danışma süreci, ilke ve teknikleri ile travmanın olumlu ve olumsuz etkileri ve uygun müdahale yöntemlerine dair bilgi ve beceri edinmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler ve bunları etkileyen etmenleri bilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Travmanın insanlarda yol açtığı olumsuz etkileri önlemeye yönelik yaklaşım ve müdahale yöntemlerini bilir. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Travmaya maruz kalmış kişilerle çalışmak için gerekli psikolojik danışman niteliklerini ve yeterliliklerini kavrar. PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar.
PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır.
PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçlarını ifade eder. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Travmanın neden olduğu olası psikolojik bozukluklar hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder.
PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür.
PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri (doğal afetler, insan eliyle yaratılmış travmalar, vekaleten travma, ikincil travma vb.); travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler ve bunları etkileyen etmenler, travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçları, travmanın neden olduğu olası psikolojik bozukluklar (travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu vb.); travmanın insanlarda yol açtığı olumsuz etkileri önlemeye yönelik yaklaşımlar ve müdahale yöntemleri; travmaya maruz kalmış kişilerle çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterlilikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Travma ve travmatik tepkiler Anlatım, soru cevap, tartışma
2 Travmayla ilişkili stres bozukluklarına kuramsal yaklaşımlar Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Travma ve kültür ilişkisi Anlatım, soru cevap, tartışma
4 İkincil travma Anlatım, soru cevap, tartışma
5 Travma sonrası büyüme Anlatım, soru cevap, tartışma
6 Travma türleri (Afetler) Anlatım, soru cevap, tartışma
7 Travma türleri (Göç) Anlatım, soru cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Kayıp ve yas danışmanlığı Anlatım, soru cevap, tartışma
10 Çocuğa yönelik şiddet Anlatım, soru cevap, tartışma
11 Travma ve okul ilişkisi Anlatım, soru cevap, tartışma
12 Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri I Anlatım, soru cevap, tartışma
13 Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri II Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri III Anlatım, soru cevap, tartışma
15 Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri IV Anlatım, soru cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Erdur Baker, Ö., Aksöz Efe, İ. ve Doğan, T. (2021). Travma psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
2 Savi Çakar, F. (2019). Travma psikolojik danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, power point sunusu, tahta, kalem, ders kitabı.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 11 22
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 7 7
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90