|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FARUK BOZDAĞ (faruk.bozdag@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin, genel olarak travma sonrası psikolojik danışma süreci, ilke ve teknikleri ile travmanın olumlu ve olumsuz etkileri ve uygun müdahale yöntemlerine dair bilgi ve beceri edinmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler ve bunları etkileyen etmenleri bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Travmanın insanlarda yol açtığı olumsuz etkileri önlemeye yönelik yaklaşım ve müdahale yöntemlerini bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Travmaya maruz kalmış kişilerle çalışmak için gerekli psikolojik danışman niteliklerini ve yeterliliklerini kavrar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçlarını ifade eder. |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Travmanın neden olduğu olası psikolojik bozukluklar hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-10 Krize müdahale yolları ve önleyici rehberlik hizmetleri yürütür. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri (doğal afetler, insan eliyle yaratılmış travmalar, vekaleten travma, ikincil travma vb.); travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler ve bunları etkileyen etmenler, travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçları, travmanın neden olduğu olası psikolojik bozukluklar (travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu vb.); travmanın insanlarda yol açtığı olumsuz etkileri önlemeye yönelik yaklaşımlar ve müdahale yöntemleri; travmaya maruz kalmış kişilerle çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterlilikleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Travma ve travmatik tepkiler | Anlatım, soru cevap, tartışma |
2 | Travmayla ilişkili stres bozukluklarına kuramsal yaklaşımlar | Anlatım, soru cevap, tartışma |
3 | Travma ve kültür ilişkisi | Anlatım, soru cevap, tartışma |
4 | İkincil travma | Anlatım, soru cevap, tartışma |
5 | Travma sonrası büyüme | Anlatım, soru cevap, tartışma |
6 | Travma türleri (Afetler) | Anlatım, soru cevap, tartışma |
7 | Travma türleri (Göç) | Anlatım, soru cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kayıp ve yas danışmanlığı | Anlatım, soru cevap, tartışma |
10 | Çocuğa yönelik şiddet | Anlatım, soru cevap, tartışma |
11 | Travma ve okul ilişkisi | Anlatım, soru cevap, tartışma |
12 | Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri I | Anlatım, soru cevap, tartışma |
13 | Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri II | Anlatım, soru cevap, tartışma |
14 | Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri III | Anlatım, soru cevap, tartışma |
15 | Travma psikolojik danışmanlığı: Doğası, süreci, ilke ve teknikleri IV | Anlatım, soru cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Erdur Baker, Ö., Aksöz Efe, İ. ve Doğan, T. (2021). Travma psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi. | |
2 | Savi Çakar, F. (2019). Travma psikolojik danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, power point sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 11 | 22 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |