|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞEGÜL ÖZCAN (aysegulozcan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
AYŞEGÜL ÖZCAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders boyunca öğrenciler bağımlılık kavramının tanımını, türlerini, nedenlerini, bağımlılığı olan bireylerle nasıl iletişim kurulabileceğini, bağımlılıkla ilgili literatürdeki kavramsal çerçeveleri, bağımlılığın olumsuz sonuçlarını ve bağımlılıkla başa çıkmayı öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bağımlılık türlerini (madde bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı vb.); bağımlılığın nedenleri sayabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Kişiyi madde bağımlılığı sürecine hazırlayan aile, akran grubu ve toplumsal bağlamda risk etmenleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Bağımlılığın birey üzerinde fiziksel, ruhsal ve sosyal sonuçlarının farkına varır. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Bağımlılık ile mücadelede ulusal politika ve strateji yöntemleri farkına varır. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar ve tanımlar; bağımlılık türleri (madde bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı vb.); bağımlılığın nedenleri; kişiyi madde bağımlılığı sürecine hazırlayan aile, akran grubu ve toplumsal bağlamda risk etmenleri; bağımlı çocuk, ergen ve yetişkinlerde iletişim becerileri; bağımlılıkta sosyal hizmetin rolü; bağımlılık ile ilgili modeller; bağımlılığı önleme çabası; bağımlılığın sonuçları; bağımlılık ile mücadelede ulusal politika ve strateji yöntemleri; yeniden uyum süreci. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bağımlılık Temel Kavramlar ve Tanımlar | Tartışma Yöntemi |
2 | Madde Bağımlılığı Yaklaşımları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Madde Kullanımının Yol Açtığı Bozukluklar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Madde Kullanımı ve Bağımlılık Nedenleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Madde Bağımlılığını Kolaylaştıran Etkenler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Madde Bağımlılığının Sonuçları | |
7 | Madde Bağımlılığını Önleme | Grup Çalışması Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Madde Bağımlılığından Korunma | Grup Çalışması Tartışma Yöntemi |
10 | Teknoloji Bağımlılığı Nedenleri ve Sonuçları | Grup Çalışması Tartışma Yöntemi |
11 | Davranışsal Bağımlılıklar- İnternette Oyun Oynama Bozukluğu | Grup Çalışması Tartışma Yöntemi |
12 | Davranışsal Bağımlılıklar-Kumar Bağımlılığı, Cep Telefon Bağımlılığı | Grup Çalışması Tartışma Yöntemi |
13 | Teknoloji Bağımlılığı, Aile ve Gençlik | Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
14 | Teknoloji Bağımlılığı Tedavi Yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
15 | Bağımlılığın Önlenmesi | Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Adler, A. (2015). Modern psikoloji. (Editör: Taşkın Köksal). Ankara: Yason Yayınları. | |
2 | Ögel, K. (2014). İnternet bağımlılığı (2. baskı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. | |
3 | Madde bağımlılığı: Disiplinler Arası Bir Yaklaşım (2020). (Editör: İhsan Afşin Kariper). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık . | |
4 | Ögel, K. (2002). Bağımlılığı önleme anne-babalar-öğretmenler için kılavuz. İstanbul: IQ Kültürsanat Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 7 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 4 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 3 | 6 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 3 | 9 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 91 |