Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Dopingin tanımı ve dopingle mücadele kurallarını öğrenebilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına ilişkin temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Yasaklı madde ve yöntemleri ve bunların etki mekanizması ve yollarını öğrenebilir. |
PÇ-2 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına yönelik edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
|
DÖÇ-3 |
İstenmeden yasaklı madde alımına ilişkin tehlikeler konusunda bilgisi olabilir. |
PÇ-3 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Tedavi amaçlı kullanım istisnası ve bununla ilgili süreçleri bilebilir. |
PÇ-6 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, sağlık ile ilişkili temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Doping tarihçesi ve genel bilgiler,Doping maddeleri ,Ergojenik yardımlar içeriği,Besinsel ergojenik yardımlar,Diğer ergojenik yardımlar,Ulusal ve uluslararası dopingden korunma yöntemleri |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dopingin tanımı,WADA tarafından yarışmada ve dışında kullanımı yasak olan maddeler ve yöntemler |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
2 |
Anabolik maddeler,hormon ve benzer maddeler,beta-2 agonistler |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
3 |
Diüretikler ve diğer siliciler,hormon antagonistleri ve düzenleyicileri |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
4 |
Narkotikler, uyarıcılar,kannabinoidler |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
5 |
Glukokortikosteroidler,alkol, beta-blokerler |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
6 |
Oksijen transferinin arttırılması , gen dopingi ,kimyasal ve fiziksel uygulamalar |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
7 |
Doping kontrol işlemleri |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Doping ve ergojenik yardımın kullanımının tarihçesi.yaşayan organizmanın dinamikleri ve kontrolü |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
10 |
Beslenmeye bağlı ergojenikler: karbonhidratlar, gilserol, alkol, alkaliler aspartatlar, içecekler |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
11 |
Beslenmeye bağlı ergojenikler: kafetin,karnitin,polenler, bira mayası,ginseng |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
12 |
Beslenmeye bağlı ergojenikler: vitaminler, mineraller, kreatin |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
13 |
Aminoasit, protein,supplementleri,amino asitler,arginin, L Glutamate, bikarbonat, sodium sitrat |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
14 |
Yağ asitleri, karnitin,arı sütü,buğday tohum yağı. |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
15 |
Kokain, kafein, coenz Q10, tribulus |
Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
• Spor’da Her Yönüyle Doping, Özer Baysaling, İl press Basın ve Yayın, İstanbul, 2000 |
2 |
• Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ersoy Gülgün, Nobel Yayınevi, Ankara, 2004 |
3 |
Gülgün Ersoy, Fiziksel Uygunluk (Fitnes) Spor Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler, 2. Baskı, 2016, 451. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Sınıf, yansıtıcı cihazlar, spor federasyon kaynakları. |