|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖZLEM KILINÇER (ozlem.kilincer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı: Eğitim müziklerinin niteliğini, başka bir deyişle türünü belirleme, eğitim müziklerini oluşturan müziksel, tekniksel, eğitimsel öğeleri tanımlama ve parçalarına ayrıştırma, eğitim müziği öğeleri arasındaki ilişkileri ve bu ilişkilerin düzenlenme ilkelerini ortaya koyma, diğer eğitim müzikleriyle arasındaki ilişkileri belirleme becerisini kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Eğitim müziklerini tanıma, |
PÇ-5 Müzik eserlerini çokseslendirebilme (armoni-kontrpuan), çokseslendirilmiş eserleri çözümleyebilme. PÇ-8 Eğitim müziği eserlerini ritmik, melodik yapıları ve prozodi açısından çözümleyerek; yeni eğitim müziği eserleri yazabilme, düzenleyebilme. PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Eğitim müziklerinin niteliğini/türünü belirleme, |
PÇ-1 Anadal Eğitimi kapsamında bireysel çalgısı ile teknik ve müzikal gelişim sağlayıp, düzeyine uygun eserleri seslendirebilme. PÇ-6 Ulusal ve uluslararası düzeyde Müzik Eğitimi tarihinde yer alan gelişmeleri kavrama, yeni gelişmelere yönelik görüş oluşturabilme. PÇ-8 Eğitim müziği eserlerini ritmik, melodik yapıları ve prozodi açısından çözümleyerek; yeni eğitim müziği eserleri yazabilme, düzenleyebilme. PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Eğitim müziklerini müziksel, tekniksel ve eğitimsel öğelerine ayrıştırarak bu öğeler arasındaki ilişkileri ortaya koyma, |
PÇ-1 Anadal Eğitimi kapsamında bireysel çalgısı ile teknik ve müzikal gelişim sağlayıp, düzeyine uygun eserleri seslendirebilme. PÇ-8 Eğitim müziği eserlerini ritmik, melodik yapıları ve prozodi açısından çözümleyerek; yeni eğitim müziği eserleri yazabilme, düzenleyebilme. PÇ-10 Müzik Eğitimi Programlarının tarihsel gelişimini bilme, yorumlayıp çözümleme ve yeni programlara yönelik görüş oluşturabilme. PÇ-17 Müzik eğitimi ile ilgili ilgili edindiği teorik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Eğitim müziklerini müziksel, tekniksel ve eğitimsel öğelerine göre çözümleyerek, müzik eğitiminin hangi türü/ türleri ve düzeyi/ düzeyleri için uygun olabileceğini belirleme, |
PÇ-1 Anadal Eğitimi kapsamında bireysel çalgısı ile teknik ve müzikal gelişim sağlayıp, düzeyine uygun eserleri seslendirebilme. PÇ-3 Müzik Eğitimi alanına yönelik müzik öğretim yöntem ve tekniklerini kavrama, çağdaş gelişme ve ilerlemeleri izleyip özümseyebilme. PÇ-17 Müzik eğitimi ile ilgili ilgili edindiği teorik bilgileri uygulama becerisine sahip olma. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Eğitim müziklerinin ve eğitim müziği bestecilerinin tanıtılması. Eğitim müziklerinin türlerine göre sınıflandırılması. Eğitim müziklerini çözümleme kavramının ve kapsamının açıklanması. Eğitim müziklerinin müziksel ve tekniksel öğelerini çözümleme basamaklarının belirlenmesi. Sözel ve çalgısal türdeki eğitim müziklerinden seçilen örneklerin, belirlenen basamaklara göre çözümlenmesi. Eğitim müziklerinin genel, özengen ve mesleki müzik eğitimi süreçlerindeki amaçlarının kavratılması. Eğitim müziklerinin müzik eğitiminin türüne, düzeyine göre çözümlenmesi. Genel müzik eğitimi ders kitaplarında yer alan eğitim müziği örneklerinin eğitimsel amaçlara göre çözümlenerek, güçlü ve zayıf yanlarının tespit edilmesi. Öğrencilerin bireysel çalgıları için bestelenen eğitim müziği örneklerinin çözümlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Eğitim müziğinin tanımı ve kapsamı; Eğitim müziği bestecileri; Tekerleme ve saymacalar, ninniler ve türküler, besteciler tarafından üretilmiş sözlü ya da çalgı müziklerinden oluşan eğitim müziği örnekleri. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
2 | Eğitim müziklerini çözümleme kavramı ve kapsamı; Eğitim müziklerini çözümleme basamakları; Eğitim müziklerinin ezgi, ritim, prozodi ve söz yapısı öğeleri. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
3 | Eğitim müziklerinin müziksel öğelerine göre çözümleme basamakları; Sözsüz ya da çalgısal türdeki eğitim müziklerinin belirlenen basamaklara göre çözümlenmesine yönelik uygulamalar. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
4 | Sözlü eğitim müziklerinin ezgi ve ritim öğelerine ek olarak, prozodi ve söz yapısı öğelerine dönük çözümleme uygulamaları. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
5 | Eğitim müziklerinden seçilen örneklerin tekniksel çözümleme basamaklarına uygun olarak çözümleme çalışmaları. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
6 | Genel, özengen ve mesleki müzik eğitimi amaçları; Eğitim müziklerinin genel, özengen ve mesleki müzik eğitimindeki amaçları; İyi bir eğitim müziğinde bulunması gerekli nitelikler. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
7 | Genel müzik eğitiminde kullanılan müzik ders kitaplarında yer alan eğitim müziklerinin, müzik eğitiminin amaçları ve müzik dersinin hedef davranışları doğrultusunda çözümleme uygulamaları. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Genel müzik eğitiminde kullanılan müzik ders kitaplarında yer alan eğitim müziklerinin müziksel, tekniksel öğeleri ile genel müzik eğitiminin amaçlarının ilişkilendirilerek çözümlenmesi. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
10 | Genel müzik eğitiminde kullanılan müzik ders kitaplarında yer alan eğitim müziklerinin müziksel, tekniksel öğeleri ile müzik dersinin hedef davranışlarının ilişkilendirilerek çözümlemesine yönelik uygulamalar. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
11 | Öğrencilerin çalgılarına yönelik başlangıç metotlarında yer alan eğitim müziklerini müziksel ve tekniksel çözümleme uygulamaları. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
12 | Öğrencilerin çalgılarına yönelik başlangıç metotlarında yer alan eğitim müziklerini müziksel ve tekniksel çözümleme uygulamaları. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
13 | Öğrencilerin bireysel çalgılarına yönelik başlangıç metotlarında yer alan eğitim müziklerinin müziksel, tekniksel öğeleri ile çalgı eğitiminin genel amaçlarının ilişkilendirilerek çözümlenmesi. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
14 | Öğrencilerin bireysel çalgılarına yönelik başlangıç metotlarında yer alan eğitim müziklerinin müziksel, tekniksel öğeleri ile çalgı dersinin hedef davranışlarının ilişkilendirilerek çözümlenmesi. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
15 | Öğrencilerin bireysel çalgılarına yönelik başlangıç metotlarında yer alan eğitim müziklerinin müziksel, tekniksel öğeleri ile çalgı dersinin hedef davranışlarının ilişkilendirilerek çözümlenmesi. | Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması Düzey Geliştirme Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | CANGAL, N. (2004). Müzik Formları. Ankara: Arkadaş Yayınevi. | |
2 | UÇAN, A., (2002). Eğitimde Program Çözümleme. Eğitim Fakültesi Dergisi,(s. 115-150 ) Cilt:3, Sayı: 4. Malatya. | |
3 | KAROLYİ, O. (1999). Müziğe Giriş. İstanbul: Pan Yayıncılık. | |
4 | AYDINER, M. (2008). Piyano Eğitiminde Makamsal Yapıdaki Eserlerin Seslendirilmesinde Karşılaşılan Teknik Güçlükler ve Model Önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
dersle ilgili çeşitli kaynak kitaplar, piyano |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
c) Performans Ödevi | 10 | 6 | 60 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 2 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 3 | 15 |
Sözlü Sınav | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 177 |