Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / MYL 517 - MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MYL 517 Adı: TÜRK MÜZİK EĞİTİMİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖZLEM KILINÇER (ozlem.kilincer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Türk müzik kültürü içinde bir alan eğitimi olarak müzik eğitiminin tarihsel gelişimini bilmek; içinde bulunduğu durumu ve sorunlarını açıklayarak geleceğe yönelik yapılacak planlara ilişkin düşünce üretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Müzik Eğitimini sınıflandırabilme ve üç ana türünün özelliklerini açıklayabilme.; PÇ-7 Müzik Eğitimi alanına eleştirel bakabilme, alana ilişkin yazılan bildiri, makale ve tezleri değerlendirebilme; bu yaklaşım ile müzik yazıları yazabilme.
PÇ-13 Türk Halk Müziğinin ve Türk Sanat Müziğinin tarihsel süreç içerisinde yer alan tüm yazılı ve sözlü kaynakları tarayabilme ve değerlendirebilme
PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Türklerde genel müzik eğitimi açısından yer eden tarihsel gelişmeleri açıklayabilme ve bu eğitimi veren kurumları örneklendirebilme.; PÇ-7 Müzik Eğitimi alanına eleştirel bakabilme, alana ilişkin yazılan bildiri, makale ve tezleri değerlendirebilme; bu yaklaşım ile müzik yazıları yazabilme.
PÇ-13 Türk Halk Müziğinin ve Türk Sanat Müziğinin tarihsel süreç içerisinde yer alan tüm yazılı ve sözlü kaynakları tarayabilme ve değerlendirebilme
PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Türklerde mesleki müzik eğitiminin tarihsel köklerini yorumlayabilme, günümüzde mesleki müzik eğitimi veren kurumları açıklayabilme.; PÇ-6 Ulusal ve uluslararası düzeyde Müzik Eğitimi tarihinde yer alan gelişmeleri kavrama, yeni gelişmelere yönelik görüş oluşturabilme.
PÇ-13 Türk Halk Müziğinin ve Türk Sanat Müziğinin tarihsel süreç içerisinde yer alan tüm yazılı ve sözlü kaynakları tarayabilme ve değerlendirebilme
PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Çoksesli müziğin Türk müzik kültürü içindeki yeri ve önemini tarihsel gelişmeler açısından yorumlayabilme.; PÇ-6 Ulusal ve uluslararası düzeyde Müzik Eğitimi tarihinde yer alan gelişmeleri kavrama, yeni gelişmelere yönelik görüş oluşturabilme.
PÇ-13 Türk Halk Müziğinin ve Türk Sanat Müziğinin tarihsel süreç içerisinde yer alan tüm yazılı ve sözlü kaynakları tarayabilme ve değerlendirebilme
PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Genel ve mesleki müzik eğitimi ile ilgili yer eden gelişmeleri, kanun yönetmelik ve eğitim programları açısından açılayabilme.; PÇ-6 Ulusal ve uluslararası düzeyde Müzik Eğitimi tarihinde yer alan gelişmeleri kavrama, yeni gelişmelere yönelik görüş oluşturabilme.
PÇ-13 Türk Halk Müziğinin ve Türk Sanat Müziğinin tarihsel süreç içerisinde yer alan tüm yazılı ve sözlü kaynakları tarayabilme ve değerlendirebilme
PÇ-14 İleri düzeyde gerekli müzik eğitimi alan bilgisine sahip olma.
PÇ-15 Müzik alanına ilişkin eleştirel düşünme yetisine ve fikir üretme yeteneğine sahip olma.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk Müzik Eğitimi Tarihi dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk Müzik Eğitimi Tarihi dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
2 Bir eğitim aracı ve eğitim alanı olarak Müzik Eğitiminin tanımı, türleri; her türün kapsamı ve özellikleri. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
3 Genel müzik eğitiminin kısa tarihi, Osmanlılar’da genel müzik eğitimi veren kurumlar: Sıbyan Mektepleri, Enderun Mektebi ve Tanzimat Okulları. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
4 Mesleki müzik eğitiminin kısa tarihi, Osmanlılar’da mesleki müzik eğitimi veren kurumlar: Mehterhane, Muzıka-i Humayun ve Darülelhan. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
5 Genel müzik eğitimi programlarının kaynakları: Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ve Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun getirdikleri; 1948 ve 1968 İlkokul Müzik Eğitimi Programları. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
6 Cumhuriyet Dönemi mesleki müzik anlayışının temelleri; yeni müzik uygulamaları ile ilgili görüşler ve yaklaşımlar, Musiki Muallim Mektebi. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
7 Müzik Devrimine giden yol, Riyaseti Cumhur Musiki Heyeti, Milli Musiki ve Temsil Akademisi Kanunu, Bela Bartok ve Halk Müziği araştırmaları, Paul Hindemith ve Ankara Devlet Konservatuvarının kurulması. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
8 Ara Sınav
9 Yurt dışına öğrenci gönderme ve yurt dışından gelen yabancı eğitimciler. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
10 Gazi Terbiye Enstitüsü Müzik Şubesi; İstanbul, İzmir ve Bursa’da açılan yeni Müzik Bölümleri; 2547 Sayılı Kanun ve Eğitim Fakülteleri Dönemi. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
11 Amatör müzik eğitimi kapsamında yer alan çalışmalar: Halkevleri, amatör korolar ve topluluklar, yerel yönetimlerin faaliyetleri. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
12 Mesleki müzik eğitimi veren konservatuvarlar, müzikoloji bölümleri, sanatçılar, araştırmacılar, bandocular. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
13 Günümüzde okul müzik eğitimi programları ve diğer ülkelerdeki durum. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
14 Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında müzik eğitimi; program, ortam ve ders araçları, müzik öğretmeni açısından değerlendirmeler, sorunlar. kaynak tarama, anlatma yöntemi,
15 Daha verimli bir müzik eğitimi için neler yapılabilir? kaynak tarama, anlatma yöntemi,
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ÇALGAN Koral, Duyuşlar, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 1991.
2 GAZİMİHAL M. Ragıp, Türk Askeri Muzıkaları Tarihi, Maarif Basımevi, İstanbul 1955.
3 HINDEMİTH Paul, Türk Müzik Yaşamının Kalkınması İçin Öneriler, Küğ Yayını, İzmir 1983.
4 ORANSAY Gültekin, Atatütk ve Küğ, Küğ Yayını, İzmir 1985.
5 SAY Ahmet, Türkiye’nin Müzik Atlası, Borusan Yayınları, İstanbul 1998.
6 UÇAN Ali, Türk Müzik Kültürü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2000.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
ders kitapları, cd, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 7 35
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 7 42
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 5 25
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 0
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182