Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU / ETI203 - MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK ANABİLİM DALI (İNGİLİZCE)

Kodu: ETI203 Adı: DİLBİLİM I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK ANABİLİM DALI (İNGİLİZCE)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili İngilizce
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin, dilbilimin temel kavramlarını tanıyabilmelerini, dillerin kökenleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve insan dili ile hayvan dili arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlamalarını sağlamaktır. Ayrıca bu ders kapsamına öğrencilere Sesbilim, Sesdizim, Biçimbilim, kelime üretim süreçleri, dil yapısı ve Tümcebilim gibi dilbilim alanlarını kavrayabilmelerini ve dil bilincinin oluşmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 1) Dilbilim alanındaki temel konulara ilişkin bilgi edinmiş olacaklar. PÇ-2 Eğitimi verilen kültürlerin dil ve tarihlerine dair temel ve uzmanlık bilgisine sahip olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dilin bileşenlerini,evrimini ve işleyişini açıklayabilecekler. PÇ-3 Dilsel ve kültürel farklılıkların getirdiği özel koşulları fark eder ve karşılaşılan sorunları çözer
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sesbilgisi,sözdizimi, biçimbilimi ve anlambilimi gibi dilbilim alanlarını tanımlayabilecekler. PÇ-4 Analitik düşünür
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 The origins of Language 1.1 The divine source 1.2 The genetic source 1.3 the natural sound sourcel Discussion and lecture
2 The development of writing 2.1 Pictograms, idiograms 2.2 Syllabic writing 2.3 Written English Discussion and lecture
3 The properties of language 3.1 Displacement 3.2 Arbitrariness 3.3 Productivity 3.4 Discreteness 3.5. Duality Discussion and lecture
4 Animals and human language Discussion and lecture
5 The sound of language 5.1 Phonetics 5.2 Articulation 5.3 Place of articulation 5.4 Manner of articulation 5.5 Vowels Discussion and lecture
6 The sound patterns of language 6.1 phonology 6.2 Minimal pairs and sets 6.3 Assimilation Discussion and lecture
7 Words and word formation process 7.1 Coinage 7.2 Barrowing 7.3 Compounding 7.4 Blending Discussion and lecture
8 Ara Sınav
9 Morphology 8.1 Morphemes 8.2 Derivational vs inflectional Discussion and lecture
10 Phrases and sentences: grammar 9.1 Types of grammar 9.2 Traditional grammar 9.3 the prescriptive approach 9.4 the descriptive approach Discussion and lecture
11 Syntax 10.1 Generative grammar 10.2Deep and surface structure 10.3 Structural ambiguity Discussion and lecture
12 Syntax 11.1 Tree diagrams Discussion and lecture
13 REVISION Discussion and lecture
14 REVISION Discussion and lecture
15 REVISION Discussion and lecture
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Yule, George (2017). The study of language. 5th ed., Cambridge University Press.
2 Fromkin, V., Rodman, R. & Hyams, N. (9TH Edition). An Introduction to Language, Wadsworth Cengage Learning.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yule, G. (2016). The study of language. Cambridge university press.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 15 1 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 15 1 15
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 130