Kodu: ETI203 |
Adı: DİLBİLİM I |
Teorik+Uygulama: 3+0 |
AKTS: 4 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
2 / Güz |
Ders Düzeyi |
Lisans |
Ders Türü |
Zorunlu |
Bölümü |
MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK ANABİLİM DALI (İNGİLİZCE) |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
SAMET TAŞÇI (samettasci@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|
Öğretim Dili |
İngilizce |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin, dilbilimin temel kavramlarını tanıyabilmelerini, dillerin kökenleri hakkında bilgi sahibi olmalarını ve insan dili ile hayvan dili arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlamalarını sağlamaktır. Ayrıca bu ders kapsamına öğrencilere Sesbilim, Sesdizim, Biçimbilim, kelime üretim süreçleri, dil yapısı ve Tümcebilim gibi dilbilim alanlarını kavrayabilmelerini ve dil bilincinin oluşmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
1) Dilbilim alanındaki temel konulara ilişkin bilgi edinmiş olacaklar. |
PÇ-2 Eğitimi verilen kültürlerin dil ve tarihlerine dair temel ve uzmanlık bilgisine sahip olur
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Dilin bileşenlerini,evrimini ve işleyişini açıklayabilecekler. |
PÇ-3 Dilsel ve kültürel farklılıkların getirdiği özel koşulları fark eder ve karşılaşılan sorunları çözer
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Sesbilgisi,sözdizimi, biçimbilimi ve anlambilimi gibi dilbilim alanlarını tanımlayabilecekler. |
PÇ-4 Analitik düşünür
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
The origins of Language 1.1 The divine source 1.2 The genetic source 1.3 the natural sound sourcel |
Discussion and lecture |
2 |
The development of writing 2.1 Pictograms, idiograms 2.2 Syllabic writing 2.3 Written English |
Discussion and lecture |
3 |
The properties of language 3.1 Displacement 3.2 Arbitrariness 3.3 Productivity 3.4 Discreteness 3.5. Duality |
Discussion and lecture |
4 |
Animals and human language |
Discussion and lecture |
5 |
The sound of language 5.1 Phonetics 5.2 Articulation 5.3 Place of articulation 5.4 Manner of articulation 5.5 Vowels |
Discussion and lecture |
6 |
The sound patterns of language 6.1 phonology 6.2 Minimal pairs and sets 6.3 Assimilation |
Discussion and lecture |
7 |
Words and word formation process 7.1 Coinage 7.2 Barrowing 7.3 Compounding 7.4 Blending |
Discussion and lecture |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Morphology 8.1 Morphemes 8.2 Derivational vs inflectional |
Discussion and lecture |
10 |
Phrases and sentences: grammar 9.1 Types of grammar 9.2 Traditional grammar 9.3 the prescriptive approach 9.4 the descriptive approach |
Discussion and lecture |
11 |
Syntax 10.1 Generative grammar 10.2Deep and surface structure 10.3 Structural ambiguity |
Discussion and lecture |
12 |
Syntax 11.1 Tree diagrams |
Discussion and lecture |
13 |
REVISION |
Discussion and lecture |
14 |
REVISION |
Discussion and lecture |
15 |
REVISION |
Discussion and lecture |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Yule, George (2017). The study of language. 5th ed., Cambridge University Press. |
2 |
Fromkin, V., Rodman, R. & Hyams, N. (9TH Edition). An Introduction to Language, Wadsworth Cengage Learning. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Yule, G. (2016). The study of language. Cambridge university press. |