Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU / ETI316 - MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK ANABİLİM DALI (İNGİLİZCE)

Kodu: ETI316 Adı: DİL VE KÜLTÜR Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MÜTERCİM VE TERCÜMANLIK ANABİLİM DALI (İNGİLİZCE)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İSMAİL SERDAR ALTAÇ (serdaraltac@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili İngilizce
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı dilbilimsel antropoloji ve toplumbilim gibi disiplinlerin kuram ve yöntemleri yoluyla öğrencilere dil ile kültür arasındaki bağlantıları ve etkileşimleri göstermek ve çevirinin dile yansıyan kültürel dayanaklarını ifşa ederek daha bilinçli bir çeviri sürecinin temellerini atmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 kültür kavramını, kültürün kaynaklarını ve ögelerini tanımlar ve kullanır. PÇ-1 Disiplinlerarası çalışmalar yapar
PÇ-2 Eğitimi verilen kültürlerin dil ve tarihlerine dair temel ve uzmanlık bilgisine sahip olur
PÇ-4 Analitik düşünür
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 dil ve kültür arasındaki ilişkiyi öğrenir. PÇ-1 Disiplinlerarası çalışmalar yapar
PÇ-2 Eğitimi verilen kültürlerin dil ve tarihlerine dair temel ve uzmanlık bilgisine sahip olur
PÇ-4 Analitik düşünür
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 dilin insan bilincine olan etkisi hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Disiplinlerarası çalışmalar yapar
PÇ-2 Eğitimi verilen kültürlerin dil ve tarihlerine dair temel ve uzmanlık bilgisine sahip olur
PÇ-4 Analitik düşünür
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dil ve kültür ile ilgili temel kavramlar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dil, biliş ve kültür: Sapir-Whorf Kuramı Anlatma, Tartışma
2 Gösterge olarak anlam: Göstergelerin anlamı, kültürel kodlamalar, göstergelerin nedensiz olmayan doğası Anlatma, Tartışma
3 Eylem olarak anlam: Durum bağlamı, kültür bağlamı, beklenti yapıları Anlatma, Tartışma
4 Dilsel ulamlar ve kültür: Akrabalık ve renk terimleri, düzdeğişmece Anlatma, Tartışma
5 Dilsel ulamlar ve kültür: halk taksonomileri, tabu ve örtmece Anlatma, Tartışma
6 Dil ve kültürel kimlik: kültürel kimlik, kültürel basmakalıplık Anlatma, Tartışma
7 Edimbilimsel bağdaşıklık, İşbirliği İlkesi, katılımcı rolleri ve kültürün yapılandırılması Anlatma, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Sözlü dil, sözlü kültür: Saygınlık ve kibarlık kuramları Anlatma, Tartışma
10 Konuşmanın işlevleri: Kibarlık ve hitap biçimleri Anlatma, Tartışma
11 Kibarlık ve cinsiyet ilişkisi Anlatma, Tartışma
12 Konuşmanın çeşitliliği: İletişimin budunbilimi, budunyöntembilim Anlatma, Tartışma
13 Söz-eylem Kuramı Anlatma, Tartışma
14 Dilsel ve kültürel emperyalizm I Anlatma, Tartışma
15 Dilsel ve kültürel emperyalizm II Anlatma, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bonvillain, N. (1997). Language, Culture and Communication. New Jersey: Prentice Hall Inc.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 15 1 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 20 1 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 121