Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ / İÇM411 - İÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ

Kodu: İÇM411 Adı: EVRENSEL TASARIM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EDA BALABAN VAROL (edabalaban@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere, iç ve dış mekan tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Evrensel tasarım kavramını tanımlar. PÇ-1 İç mimarlık alanında sanat ve tasarım bilgilerini aktarabilme ve kullanabilme becerilerine sahiptir
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği evrensel tasarım prensiplerini anlatır. PÇ-1 İç mimarlık alanında sanat ve tasarım bilgilerini aktarabilme ve kullanabilme becerilerine sahiptir
PÇ-2 Mekanı oluşturan birimler arasındaki ilişkileri ve mekan tasarlama yöntemlerini kullanabilir
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 İç ve dış mekan tasarımlarını evrensel tasarım ilkelerine göre organize eder. PÇ-1 İç mimarlık alanında sanat ve tasarım bilgilerini aktarabilme ve kullanabilme becerilerine sahiptir
PÇ-2 Mekanı oluşturan birimler arasındaki ilişkileri ve mekan tasarlama yöntemlerini kullanabilir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Evrensel Tasarım Kavramı çerçevesinde, her insanın kendi yetenek ve yeterlilikleri ile var olduğunu, mekân- kullanıcı ilişkisinin önemini, Evrensel Tasarımın prensiplerini temel alarak, çevresini, farklılıklara sahip olan insanları değerlendirmek ve kendi tasarımlarını olgunlaştırmak için temel bir bakış açısı kazanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanımı, Evrensel tasarım kavramı ve evrensel tasarım prensipleri Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
2 Evrensel tasarımda engelli tanımı ve evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
3 Engelli birey kavramı / çeşitleri İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
4 Engelli birey kavramı / çeşitleri İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
5 Yurtiçi ve yurtdışı engelli standartları ve uygulama görselleri Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
6 Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
7 Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
8 Ara Sınav
9 Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
10 Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Engelliler için neleri yapabileceklerinin irdelenmesi Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
11 Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
12 Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
13 Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
14 Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
15 Genel tekrar Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aslaksen, F. (1989). Universal Design Planning and Design For All, Butterwoths Pub, UK.
2 Engelliler için evrensel standartlar kılavuzu. İstanbul: DEB Akreditasyon Merkezi.
3 İncedayı, D., Kafesçioğlu, F. & diğ. (2009). Mimarlık herkes içindir: panel. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar ve projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 108