Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH425 - İLAHİYAT

Kodu: İLH425 Adı: İMAM RABBANİ'DE TASAVVUF DÜŞÜNCESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ADEM ÇATAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste, İmam Rabbanî'nin Tasavvufi düşüncesinin temel unsurlarını açıklamak amaçlanmıştır. Sirhindî, kendisini Nakşibendiyye’nin ihya edicisi olarak görmüş ve tarikatı yeni fikirlerle zenginleştirmiştir. Bunlar arasında Müceddidiyye’nin kolay yayılmasına tesir eden en önemli husus, onun şeriatın başka bir şeye ihtiyaç bırakmaması konusundaki vurgusudur. Bu vurgu tarikatın ulaştığı her yerde zâhir ulemâsına cazip gelmesine, hatta bazı durumlarda medrese ve tekke arasında kurumsal bir kaynaşmaya bile yol açmıştır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarikatlar dönemi düşünce, kültür ve kurumlarına ilişkin temel kavram ve konuları dar ve geniş anlamda tanımlayabilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tasavvufi düşünce ve tarikat unsurlarını açıklayabilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tarikatlar dönemi sufi uygulamalarını yorumlayabilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tarikatlar arasındaki farklılıkları ayırt edebilir. Tarikatların tasavvufa getirdiği yorumları tartışabilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İmama Rabbanî'nin düşüncesinde zühd kanaat rıza tevekkül muhabbet vb. temel tasavvuf kavramları incelenecektir. bu tasavvufi kavramlara yönelik derinlemesine tahlillerde bulunan Sirhindi'nin düşünce dünyasını incelemek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 zühd Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 tevekkül Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 kanaat Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 rıza Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 aşk Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 tevhid Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 zikr Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 sabır Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 şükür Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 vahdet-i vücud Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 vahdet-i şühud Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 fena beka Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 havf reca Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 kabz bast Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türer, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, Ataç Yayınları, 3. Baskı, İstanbul 2015.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 7 21
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 3 3
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60