|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN ÇETİNEL (hasancetinel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN ÇETİNEL, METİN DOĞAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, toplumsal yapı içinde eğitim kurumlarının yapısı, değişimi, diğer toplumsal kurumlarla karşılıklı ilişkisi ile eğitsel süreçlerde birey ve grupların sosyal çevre ile ilişkilerini, karşılıklı etkileşimlerini anlama, açıklama ve yorumlamaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve tarihsel gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Eğitim ve toplum ilişkisini okulun toplumsal kökeni ve işlevleri noktasında açıklayabilir. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-12 Din bilimlerine ilişkin tarihi bilgi birikimiyle birlikte, alanıyla ilgili güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve sorunların çözümünde kullanabilme becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyalleşme kavramını aile, okul ve akran sosyalleşmesi şeklinde açıklayabilir. |
PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İnternet kullanımı ve sosyal ağların olumlu ve olumsuz etkilerinin farkında olur. |
PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Toplum ve eğitim ilişkisinin bilimi olarak eğitim sosyolojisi. Eğitim ve toplum ilişkisi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Eğitim sosyolojisinin konusu, tanım ve kapsamı. Eğitim sosyolojisinin Türkiye'deki tarihsel gelişimi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Eğitim sosyolojisinde kuramsal yaklaşımlar. İşlevselci yaklaşım, çatışmacı yaklaşım, yorumcu yaklaşımlar. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Eğitimin toplumsal fonksiyonları. Toplum, değişme ve eğitim. Okul ve eğitim. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Sosyalleşme nedir? Sosyalleşme süreci. Çocuğun sosyal hayata hazırlanması. İlk sosyalleşme alanı olarak aile. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Okul ve sosyalleşme. Okul aile işbirliği. Akran grubu ve sosyalleşme. Kitle iletişim araçları ve sosyalleşme. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Okulun kültürel ve toplumsal yapısı. yöneticiler ve öğretmenler. Bir meslek olarak öğretmenlik ve rolleri. Okula giriş ve seçim. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Okuldaki roller. Yönetici, öğretmen ve öğrencilerin rolleri. Gözetim ve denetim. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyal tabakalaşma. Konuya dair teoriler. Sosyal tabakalaşma tipleri. Sosyal tabakalaşma, hareketlilik ve eğitim. Sosyal hareketlilik tüleri: yatay ve dikey hareketlilik. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Gündelik yaşamda medya. İnternet kullanımı. Teknolojinin bilinçli kullanımı. Sosyal ağlar. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitim hareketlilikleri. Tevhid-i tedrisat kanunu. Yazı devrimi. Halkevleri, üniversite, köy enstitüleri. Eğitimde dönüşüm hareketleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Küreselleşme kavramı. Küreselleşme ve eğitim. Sürekli ve sanal (uzaktan) eğitim. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Şiddetin tanımı ve türleri. Şiddete yol açan nedenler. Şiddet ve aileye dayalı risk faktörleri. Akran grubuna bağlı risk faktörleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Şiddete yönelik toplumsal risk faktörleri. Medya/kitle iletişim araçları ile ilgili risk faktörleri. Okul ile ilgili risk faktörleri. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Örgütler olarak üniversiteler. Yükseköğretimin bireysel ve toplumsal etkileri. Sosyal tabakalaşma ve yükseköğretim ilişkisi. Yükseköğretim ve eşitlik olgusu. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Eğitim Sosyolojisi Editör: M. Çağatay Özdemir | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yazı tahtası, projeksiyon cihazı, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 5 | 5 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |