Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UIA 513 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: UIA 513 Adı: USûLU’T-TEFSîR NEŞETUHU VE TATAVVURUHU Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YAHYA YAŞAR (yahyayasar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
YAHYA YAŞAR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Tefsir usulünün doğuşu ve gelişimine dair temel bilgileri öğrencilere öğretmek ve gerekli birikimleri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tefsir usulünün doğuşu ve gelişimini açıklayabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Tefsir usulünün temel kavramlarını açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Tefsir usulüne dair kavramların nasıl oluştuğunu açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Tefsir usulüne dair temel kaynakları tanıyabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Tefsir usulüne dair güncel tartışmaları değerlendirebilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tefsir Usulü ile temel kavramlar, bu kavramların gelişim süreci
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tefsir ve usul kelimlerinin etimolojik tahlilleri. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Tefsir Usulünün Gayesi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Tefsir Usulüne olan ihtiyaç Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Tefsir usulünün kavram olarak ortaya çıkışı. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Tefsir usulünün ilk temel kaynaklarının tespitine yönelik çalışmalar. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Tefsir usulüne dair temel kavramların ortaya çıkışı. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 "Ulumu'l-Kur'an" kavramı ve ortaya çıkışı. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Tefsir Usulünün Kaynakları Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Haris el-Muhasibi el-Akl ve Fehmu' !-Kur' an. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Zerkeşi, "el-Burhan fl 'Ulumi' l-Kur' an" adlı eseri. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 İbnu'I-Cevzi, Ebu'l-Ferec Abdurrahman b. Ali,Fünunu' l-Efnan. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Muhyiddin el-Kafiyeci, et-Teysir fl Kavaidi İlmi't-Tefsir. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Celalu'd-Din es-Suyuti, el-İtkan fi Ulumil-Kur' an. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 ez-Zerkani, Muhammed Abdu'I-Azim, Menahilu' l-İrfan fi Ulumil-Kur' an. Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zerkeşî, Bedreddin. el-Mensûr fi’l-Kava’id. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, 2000.
2 es- Suyuti, Celaleddin. el-İtkan fi Ulumi’l-Kur’an. Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 2008.
3 ez-ZERKANÎ, Bk. Muhammed Abdulazim. Menahilü'l-İrfan fî Ulûmi'l-Kur'ân. Beyrut Daru’l-Kitabi’l-Arabî, 1995.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Tefsir Usulüne dair temel kaynaklar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 4 5 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 5 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0 0 0
Sözlü Sınav 0 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0 0
Laboratuvar Sınavı 0 0 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180