Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / UIA 527 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: UIA 527 Adı: EL-USûLÜ’N-NEYYİRâT Fİ’L-KIRââT Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ ARAPÇA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin kıraat ilminin temel meselelerine ve mütevatir kıraatlerin usullerine dair bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Kıraatlerin mütevatirliği meselesini kavrayabilir ve açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Kıraat-yedi harf ilişkisine dair bilgi verebilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Kıraat ihtilaflarını ve sebeplerini bilebilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Mütevatir kıraatlerin usulleri hakkında bilgi verbilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kıraat ilminin temel meseleleri ve bazı mütevatir kıraatlerin usulleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlmü’l-Kırâât ve Neş’etü’l-Kırâât ve tetavvürihâ. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
2 Sılatü’l-Kırââti’s-Seb’ bi’l-Ahrüfi’s-Seb’a. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
3 el-Farku beyne’l-Kur’âni ve’l-Kırâât. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
4 Beyânün enne’l-Kırâate Sünnetün Müttebeatün. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
5 Envâü’l-Kırâât. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
6 İhtilâfü’l’Kırâât ve Esbâbühû. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
7 Fâidetü İhtilâfi’l-Kırâât. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Mustalahât fî İlmi’l-Kırâât: Kırâat, Rivâyet, Tarîk vb. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
10 Mustalahât fî İlmi’l-Kırâât: Sükûn, Revm, İhtilâs vb. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
11 Mustalahât fî İlmi’l-Kırâât: Sıla, Teshîl, İbdâl vb. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
12 Mustalahât Uhrâ Tehussu’l-Kurrâ. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
13 Usûlü Kırâati Kâlûn. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
14 Usûlü Kırâati’l-İmâm İbn Kesîr. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
15 Usûlü Kırâati’l-İmâm Ebû Amr. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ahmed b. Halil Şahin-Mahmûd b. Ömer Sükker, el-Usûlü'n-Neyyirât fi'l-Kırâât, Medâru'l-Vatan li'n-Neşr, 2011.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar,kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 1 2 20
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 2 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 2 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 1 14 14
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 6 30
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 7 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90